Vi har nylig kjøpt hus med en større terrasse i betong og underliggende krypkjeller.
Huset er fra 40-tallet og undersiden av betongen i terrassen begynner å se slitt ut under med fuktflekker her og der.
På toppen ligger det tregulv, noe som kanskje ikke er det beste (?) men nødvendigvis for det estetiske.
Til mitt spørsmål:
Går det an å iverksette tiltak for ytterligere levetid? Ville det for eksempel redusere frysing/utvidelse hvis man beskytter betongen mot fukt?
For eksempel legge dobbelt lag takpapp når betongen har fått tørket i sommer?
Terrassebordene skal legges om uansett.
Huset er fra 40-tallet og undersiden av betongen i terrassen begynner å se slitt ut under med fuktflekker her og der.
På toppen ligger det tregulv, noe som kanskje ikke er det beste (?) men nødvendigvis for det estetiske.
Til mitt spørsmål:
Går det an å iverksette tiltak for ytterligere levetid? Ville det for eksempel redusere frysing/utvidelse hvis man beskytter betongen mot fukt?
For eksempel legge dobbelt lag takpapp når betongen har fått tørket i sommer?
Terrassebordene skal legges om uansett.
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
De stadig gjentagende saltutfellingene og wow for en mektig kjeller/bod! Det ser også ut som man har reparert en sprekk? Jeg ser ingen problemer med å la det være som det er. Er det tak over terrassen?
Ja det er et himla bra rom, men krever en del graving for å gjøre det brukbart. Underlaget består av rent støv (!). Erstattes med pukk nå.Manganbangan skrev:
Ingen tak finnes over og det er med all sikkerhet veldig dårlig drenering. Vanskelig å se da det ligger terrassebord oppå. Det finnes noen reparasjoner men ingenting stort, noe som er bra.
Høres ut som jeg kan puste lettet ut litt?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 617 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.617 innlegg
Allvitende
· The Great North
· 1 208 innlegg
Hvor rolig som helstL Lars_A skrev:Ja det er et veldig bra rom, men krever en god del graving for å gjøre det brukbart. Underlaget består av ren støv (!). Erstattes med makadam nå.
Ingen tak finnes over og det er med all sikkerhet veldig dårlig avrenning. Vanskelig å se da det ligger platting oppå. Det finnes en del reparasjoner men ingen store, noe som er bra.
Høres ut som jeg kan puste ut litt?
Veldig bra forslag! Huset er imidlertid utbygd på lengden og ytterligere terrasse finnes der denne tar slutt, to trappetrinn opp og bygd i komposittdekke. Enten blir det komposittdekke eller, som andre forslag, steinplater.Jonatan79 skrev:
Kanoners, TAKK!Mats-S skrev:
Undersiden skal selvsagt ikke fuktighetsavstenges tenkte på oversiden i så fall. Men er det et unødvendig arbeid finnes det såklart ingen vits.
Hei igjen,
Nå har vi hatt tid til å bo oss litt inn og det begynner å bli på tide å gjøre noe mer med terrassen.
I dag ligger det gammel og slitt plank på terrassen som jeg vil endre på.
Er litt sugen på steinplater som @Jonatan79 foreslo ovenfor.
Er det noen vits i å legge en fuktsperre på oversiden før plater legges, og i så fall, hva bør man bruke?
Fallet på terrassen er litt så som så, men det er vanskelig å fastslå helt før planken rives bort. I så fall formoder jeg at jeg må bygge en ramme med passende helling og støpe et tynt lag?
Som dere hører er jeg ukyndig på området, men villig til å lære meg og ganske handy.
Hvis noen har tanker og tips omkring det hele så del gjerne 👍
Nå har vi hatt tid til å bo oss litt inn og det begynner å bli på tide å gjøre noe mer med terrassen.
I dag ligger det gammel og slitt plank på terrassen som jeg vil endre på.
Er litt sugen på steinplater som @Jonatan79 foreslo ovenfor.
Er det noen vits i å legge en fuktsperre på oversiden før plater legges, og i så fall, hva bør man bruke?
Fallet på terrassen er litt så som så, men det er vanskelig å fastslå helt før planken rives bort. I så fall formoder jeg at jeg må bygge en ramme med passende helling og støpe et tynt lag?
Som dere hører er jeg ukyndig på området, men villig til å lære meg og ganske handy.
Hvis noen har tanker og tips omkring det hele så del gjerne 👍
Kom tilfeldigvis over denne posten og kan bare si at vi har en lignende terrasse der man har lagt skifer oppå. Veldig fint, men dessverre ikke tett, så det regnet inn mellom fasaden og i vårt tilfelle boden, og det gikk inn fukt i bjelkelaget. Nå ligger det tettesjikt og platting i stedet. Så viktig at man sørger for å ha et fungerende tettesjikt.L Lars_A skrev:Hei igjen,
Nå har vi hatt tid til å bo oss inn litt, og det begynner å bli på tide å gjøre noe mer med terrassen.
I dag ligger det gammel og slitt platting på terrassen, noe jeg vil endre på.
Er litt fristet av steinplater som @Jonatan79 foreslo ovenfor.
Er det noen vits i å legge en fuktsperre på oversiden før plater legges, og i så fall hva bør man bruke?
Fallet på terrassen er litt så som så, men det er vanskelig å fastslå helt før plattingen fjernes. I så fall antar jeg at jeg må bygge en ramme med passe helling og støpe på et tynt lag?
Som dere hører er jeg ukyndig innen området, men villig til å lære meg og rimelig hendig.
Hvis noen har tanker og tips rundt det hele, så del gjerne 👍
Hvordan gikk det for deg?
Klikk her for å svare