Jeg ser ofte at galvaniserte beslag på trykkimpregnert treverk ruster ganske fort. Jeg antar at det er kobberen i treverket som er årsaken. Det jeg har tenkt på, kan man beskytte beslagene med byggplast (el. lignende) mellom beslag og treverk. Er det noen som har prøvd det, eller har noen meninger om metoden. Rustfrie skruer brukes.

Totte_S
Ved å bruke rustfrie skruer påskyndes korrosjonen, siden du også har metaller i det rustfrie materialet som er edlere enn sinken i de galvaniserte beslagene. Litt avhengig av hvordan monteringen er utført, kan det sikkert fungere både bedre og dårligere. Hvis det galvaniserte beslaget monteres med et galvanisk avskillende materiale og sitter slik at det ikke overskylles av vann som tidligere har rent over det impregnerte treverket, burde det teoretisk bli bedre. Jeg ville imidlertid i denne sammenhengen valgt galvaniserte festelementer, som da vil bli det svake leddet, men ofte billigere å bytte ut enn beslaget.

I praksis tror jeg det blir vanskelig å oppnå en betydelig forskjell, men ganske billig og forholdsvis risikofritt å prøve, så hvorfor ikke. Flate beslag kan man jo avskille med tjærepapp f.eks.

OK
Om jeg tolker deg rett så anser du at det ville være bedre med galvad skrue i stedet for rustfrie ??
Måhende har du rett, resonnementet ditt høres rimelig ut.
Noen andre med meninger i saken ??

Tror forskjellen i å bruke galvad skrue i stedet for rustfri er marginal, det ville vært større påvirkning om man hadde gjort det motsatte, rustfrie beslag og galvade skruer. Kobber og div. salter i impregneringen påvirker nok en del, men jeg tror den største innvirkningen er at beslagene sitter på et utsatt sted og treet gjør at det er vått lenge etter regn og at rusten følger av sinklaget i galven er for tynn... det er nok ikke spesielt mange µm sink på et beslag.

/ATW

Bruk varmforsinkede beslag og skruer så er det sikkert ingen problemer.

• Liker
corre
  • Laddar…
I
Du skriver at det ruster raskt, da tror jeg ikke på galvaniske strømmer. Skulle det være sinken som går til kobberet i treverket, skulle kobberet i treverket gå til nikkelen i den rustfrie skruen. Nei det skyldes nok dårlig kvalitet i beslagene.
Etter en lengre tid kunne det nok være som Totte S skriver, men ikke raskt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.