Jeg tror at de to 45x220'erne ligger der for å erstatte hjertevegg der du har 3m åpning.
Det vil si sørge for at taket ikke henger ned i åpningen.
Jeg gjetter at du mener at bjelken ikke er kritisk og taket holder uten den men med uestetisk 'heng' om vinteren?
Det kunne vært en naturlig forklaring.
Det slår meg at takstolfabrikken (Derome) leverte med stålbånd til mine delte takstoler.
Men snekkerne bygde på de 220 millimeters takstolene med en 70 mm regel i stedet.
Stålbåndene ligger og slenger et sted...
Om jeg har forstått deg korrekt, er det en slik løsning jeg har tenkt på.
Å legge typ 45x95:ere på tvers over en ny bjelke og feste i stolene enten inne i stolen med tilpasset vinkel (se senere eksempel) eller utenpå skrudd inn i både ben og overarm.
Det går like bra å legge en bjelke oppå takstolens underramme som det allerede er gjort.
Jeg har innsett at den nye bjelken må være mye mer bærekraftig da typ dobbelt spennet krever vesentlig større bøyningsmotstand enn det dobbelt.
Jeg har testet et par beregningsprogram (lathundar) på nettet som indikerer:
1. Originalbjelken i sin miljø er underdimensjonert og burde være tre 45x220 i stedet for to.
2. Ny bjelke med ny spennvidde burde være en Kerto-S 75x600 eller limtre 115x495.
Jeg antar at det kanskje kreves litt mindre med mine forutsetninger (jfr. 2 vs 3 45x220 i dag).
Det som fjernes er hvitt (bærvegg samt liten bjelke).
Nytt er:
Kerto-S 75x600 i grått øverst.
Kerto-S 45x360 i grått (på tvers for å flytte lasten i sidelengs).
- Denne forsterkes på sidene med hver sin 45x170 for å få godt fundament.
To Stolper 45x170 i gult på hver side av 15,3 dør.
Bæreplate 45x170x170 i gult.
Tverrstag for hvert stolben (i gult).
Den andre siden blir som før på gavlstolpen som jeg har komplettert med to 45x170 og plate for godt fundament.
Jeg gjetter at du mener at bjelken ikke er kritisk og at taket holder uten den, men med et uestetisk 'heng' om vinteren?
Det kunne vært en naturlig forklaring.
Nja, nei...
Jeg mener at jeg vet ikke hva dine takstoler er dimensjonert for.
De kan være dimensjonert for at de må ha en hjertetvegg.
Eller!
De kan være dimensjonert for å være frittbærende, da klarer de seg helt uten hjertetvegg.
Med tanke på at du har en hjertetvegg og en bjelke så ville ikke jeg gamble på at de er frittbærende.
Når man laget åpningen på 3m valgte man å legge inn bjelke for å støtte takstolen som ligger over åpningen, ved å legge den på oversiden av takstolenes underramme (de to 45x220'ene).
La merke til at det ikke går an å skrive 45x95 : or sammen
Jeg tegnet noe som kanskje gjør det tydeligere:
[bilde]
Det som fjernes er hvitt (bærvegg samt liten bjelke).
Nytt er:
Kerto-S 75x600 i grått øverst.
Kerto-S 45x360 i grått (på tvers for å flytte lasten i sidelengs).
- Denne forsterkes på sidene med hver sin 45x170 for å få et godt opplegg.
To Stolper 45x170 i gult på hver sin side av 15,3 dør.
Oppleggplatå 45x170x170 i gult.
Tverrbjelke for hvert stolbein (i gult).
Andre siden blir som før på gavlestol som jeg har komplettert med to 45x170 og platå til for godt opplegg.
Tenker jeg riktig?
Spontant uten noen spesifikke mål så ser det omstendelig ut.
Kanskje verdt å vurdere en stålbjelke i stedet for å se hvilken dimensjon du havner på da.
En stålbjelke kan kanskje få plass der 45x220'orna ligger nå (hvite på bildet, ikke sant?).
Når det gjelder brannsikkerhet er kravene lave for småhus, R15 i selve huset og R0 i takkonstruksjonen hvis takvinkelen er under 45 grader. Så det er ikke noe problem med stål i takkonstruksjonen, den er ifølge reglene tillatt til å rase sammen umiddelbart hvis det begynner å brenne. Men hvis takkonstruksjonen støtter veggene og innertakene gjelder litt høyere krav - da skal det holde i 15 minutter...
Selvfølgelig kan du bygge med bedre brannmotstand hvis du vil.
Jeg forstår ikke helt hva de hvite støttebena har for funksjon. Hvis takstolene er riktig dimensjonert skal de kunne bære kun på ytterveggene. Det er liksom hele poenget med den takkonstruksjonen.
Spontant uten noen spesifikke mål ser det omstendelig ut.
Kanskje verdt å fundere på en stålbjelke i stedet for å se hvilken dimensjon du havner på da.
En stålbjelke kan kanskje få plass der 45x220'erna ligger nå (hvite i bildet, ikke sant?).
Jo, det er irriterende omstendelig, men det henger sammen med flere endringer.
Jeg regnet på en stål som tverrbjelke (Tibnors hjelp) og kom frem til enten IPE160 eller HEA100.
De skulle klare å ligge i eksisterende balklag, men tilgjengelighet og vekt føltes dårligere.
Har egentlig ikke sett på en d som hovedbjelke, men mistenker at det samme gjelder her.
Hva gjelder brannvernet så er kravene lave for småhus, R15 i selve huset og R0 i takkonstruksjonen om takvinkelen er under 45 grader. Så det er ikke noe problem med stål i takkonstruksjonen, den kan ifølge reglene kollapse umiddelbart om det begynner å brenne. Men om takkonstruksjonen støtter veggene og innertakene gjelder altså litt høyere krav - da skal det holde i 15 minutter...
Selvfølgelig får du bygge med bedre brannmotstand hvis du vil.
Interessant, jeg kunne ane at 'R0' gjelder for loftet da det er komplisert med all eksponert tre så jeg har regnet med at alt kan kollapse men at innertaket skal kunne holde. Så innertaket skal holde opp i 15 minutter ikke 30 som jeg trodde.
Kanskje JOW:s foreslåtte anker/bånd ennå er en fullt rimelig vei å gå...
Jeg forstår ikke helt hva de hvite støttebena har for funksjon. Om takstolen er riktig dimensjonert skal den kunne bære kun ytterveggene. Det er liksom hele vitsen med den takkonstruksjonen.
Mmm, jeg har ikke bedt noen regne eller kjørt et matlab-race på det selv da jeg uansett ikke vil ta noen risiko.
Målene i figuren er nesten nøyaktig skala med 9400 fra ytter- til yttervegg. Høyde fra møne til underarms underside er 1285. Armene er 45x170 og ben 45x95 og jeg antar at de er av C30 kvalitet.
Kanskje setter jeg meg ned og leker litt med det for moro skyld
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.