Jeg tittet inn oppe på loftet (ikke innredet da takvinkelen er 14°) og lurer på bjelkebytte for å utvide det frie arealet i stuen.

Det er to sammenspikrede 45x220 lekter som holder opp tre takstolers underarmer (WW-type) med 1.5mm x 35mm galvanisert stålbånd (fastspikret i bjelken som en løkke).

Er det virkelig riktig gjort?

Vil ikke båndene ryke ved en brann med påfølgende betydelig temperaturøkning?

De er ikke beskyttet mer enn av isolasjonen i underarmslommene.

Noen som vet?

Foto under letter alltid.
Din beskrivelse av hvordan det er utført høres livsfarlig ut selv uten brann.

Jeg er ganske sikker på at dette er originalutførelsen som finnes i flere hus i området (uten å ha sett noen annens).

Jo, bilder sier mange ord:
Byggnadskonstruksjon på loft med trebjelker, isolasjon og metallbånd, sannsynligvis originalutføring.

Jeg ser ikke helt hvordan det henger sammen, men jeg kan garantere at hele taket ikke henger i disse stålbåndene, da hadde det rast ned etter noen timer....

Har det der virkelig noen bærende funksjon i det ferdige huset? Ser mer ut som noe som har blitt brukt under byggetiden, og som deretter er blitt etterlatt?

E
Hva er den store regelen lagt opp på?

Finnes det noen arker eller hva er meningen med at de ligger der? Normalt så ligger det limtrebjelker på lignende vis når man kapper høystolpene for å bygge en ark. Deres oppgave er da å ta opp belastninger som påvirker hele takkonstruksjonen når det bygges et tak i vinkel mot hovedtaket. Det blir betydelige krefter som påvirker hele takets stabilitet når det blåser kraftig, både trykk og trekk/løft krefter påvirker konstruksjonen da. Men det innebærer at disse skal være ordentlig forankret i hver taksperre som skal stabiliseres. Noe tak henger ikke i disse, men funksjonen bør utredes, har du tegninger som stemmer med konstruksjonen så gå med disse til noen som kan regne på hva denne konstruksjonen tåler.

En snekker jeg kjenner, og som gjorde litt arbeid i mitt første hus (som var fra 1820-tallet) hadde en devise: Ikke uro det gamle!

Altså, noe som har holdt og fungert i 100 år skal man ikke gå inn og endre uten svært gode grunner. Ellers vet man ikke hvor det kan ende.

Men
Jeg tittet inn oppe på loftet (ikke innredet da takhellingen er 14°) og vurderer å bytte bjelker for å utvide det frie området i stuen.
Hva er det egentlig du vil oppnå? Plassen i stuen blir vel ikke større av at du tukler med takstolene? (Frie området?)

Rent generelt, om man vil ha kraftigere bjelker, så er nok den enkleste veien å gå å bytte trebjelker mot stål ditto.

• Liker
Bronner
  • Laddar…
Det ser ut som om man har huggd ut en bjelke i taket. Trolig den øverst i bildet.

Moro med så mange som tenker og kommenterer, man bukker og takker :)

Det har holdt i nær 40 år så det fungerer åpenbart.

Huset er ca. 9m bredt og har en gjennomgående bærende? vegg under stolene (0.8m fra midtlinjen/takås) bortsett fra i stua som har en 3m åpning. Denne har jeg et ønske om å øke med 2m, derav overveielsene.

Bjelken ligger fastspikret på 5 stoler (med type en 100mm spiker) hvorav de ytterste har støtte gjennom gavlvegg henholdsvis 'hjertvegg' (alle koblinger har dette stålbåndet bortsett fra gavlstøtten). Altså ser det ut til at tre henger i bjelken.

Jeg har lest at denne fagverkskonstruksjonen med riktige dimensjoner godt kan klare denne spennvidden alene, men jeg skjønner ikke hvorfor denne bjelken da er der, og akkurat over åpningen i stua.

Bortsett fra et par hull for strøm i underarmen er stolene komplette (ingen takvindu/køpp) og de ser for en nybegynner prefabrikkerte ut.

Jo, bjelken er også fastspikret i det innerste W-staget om det spiller noen rolle.

Jeg tror at de to 45x220'orna ligger der for å erstatte hjertevegg hvor du har 3m åpning.
Altså sørge for at taket ikke henger ned i åpningen.

Ja, det finnes takstoler som klarer de målene du har på huset, men det er ikke sikkert at dine er dimensjonert for det.

Hvis du da skal utvide åpningen med 2m til, trenger du en kraftigere (kanskje holder det med det du har) men først og fremst en lengre bjelke som erstatter den biten av hjertevegg du vil ta bort (festet på oversiden, dermed hengslet).

House of Marburg skrev:
...
Huset er ca. 9m bredt og har en gjennomgående bærende? vegg under stolene (0.8m fra midtlinjen/takås) bortsett fra i stuen som har en 3m åpning. Denne har jeg ønske om å øke med 2m derav funderingene...
Jeg har et nybygd hus (byggeår 2010) med lignende konstruksjon.
Det åpne spennet over stue-/spisestue er 5140 mm.
Husets bredde er 8400 mm.
Hjertemuren er erstattet med en 5400 mm lang HEA-bjelke med høyden 220 mm.
Denne bjelken ligger usynlig i bjelkelaget, som er 290 mm tykt.
Takstolene er av rammeverkstype, og underrammene er altså delt midt på, der de er opplagt på stålbjelken.
Tegning av en ramverks-takstol med flere tverrbjelker, som illustrerer støtten fra en innfelt stålbjelke i et nybygd hus.
Loftet brukes mest som lager.

Sikkert en omstendelig prosedyre å ordne i ettertid, men ikke umulig :)

Det går like bra å legge en bjelke oppå takstolens underramme slik som det allerede er gjort.
1. Støtt opp taket inkludert den delen av hjertet veggen som skal fjernes.
2. Demonter eksisterende bjelke (2st 45x220).
3. Monter lengre bjelke (tre eller stål). Som skal hvile på hjertevegg i begge ender.
4. Hengsle takstolene i den nye bjelken. Det finnes spesielle beslag for det hvis man ikke liker stålbånd.

JOW skrev:
...
4. Hengs takstolene i den nye bjelken. Det finnes spesielle beslag for det om man ikke liker stålbånd.
Det slår meg at takstolsfabrikken (Derome) leverte med stålbånd til mine delte takstoler.
Men snekkerne bygde på de 220 millimeters takstolene med en 70 mm regel i stedet.
Stålbåndene ligger og skræper et sted...

Ja, det finnes alltid ulike løsninger tilgjengelig.

Jeg tenkte på metallbeslag i form av gaffelanker eller takåsfeste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.