Holder på å bygge ut huset. Det blir 10x3,7 meter langs med husets ene langside. Taket har en helning ut fra den eksisterende bygningen. Takbjelker 42x225 limtre og platetak isolasjon og takgips osv. Har festet en regel i eksisterende vegg der takstolene skal hvile på. Har hørt at gaffelanker skal være tilstrekkelig for formålet, men når jeg først har kjøpt dem, slår det meg at de ser ganske puslete ut. Skal de virkelig klare dette? Bor utenfor Örebro, så det er snøsone 2,5.

Google "Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf" der er alle opplysninger du trenger. Et gaffelanker tåler en løftekraft på mellom 1,6 og 7 kN (ca 160 henholdsvis 700 kg) avhengig av type, innfesting og lastens varighet.

Den største løftekraften du kan oppleve ligger på ca 50 kg per kvm, men da skal det blåse 30 m/s. 37 kvm areal på taket tilsvarer altså ca 18,5 kN. Del dette tallet med antall gaffelankre du vil bruke, så kan du selv regne ut passende dimensjon på disse.

J justusandersson skrev:
Google på "Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf" der finnes alle opplysningene du trenger. Et gaffelanker tåler en løftekraft på mellom 1,6 og 7 kN (ca 160 henholdsvis 700 kg) avhengig av type, innfesting og lastens varighet.

Den største løftekraften du kan komme ut for ligger på ca 50 kg per kvm, men da skal det blåse 30 m/s. 37 kvm område på taket tilsvarer altså ca 18,5 kN. Del dette tallet med antallet gaffelankre som du kommer til å bruke, så kan du selv regne ut passende dimensjon på disse
Takk for svaret! Men da er den største risikoen løftekraft altså? At de skal klare å holde fast takbjelkene og motstå kraften av taket og eventuell snø er mindre? At jeg ble usikker var fordi da jeg testet å feste en takstol ble oppmerksom på at gaffelankrets utforming gjør at takbjelken ikke hviler mot noen del av den horisontale bjelken innfestet i huset, men kun i ankeret.

Det heter anker nettopp fordi det skal holde taket på plass hvis det er på vei et sted (sannsynligvis på grunn av vindens løftekraft). Nedoverkraften skal tas av takstolen/innfestingen i huset, så hviler ikke takstolen direkte på bjelken som skal bære den, er det feil gjort. På den annen side vil den vel trykkes ned hvis kraften blir stor. Hvor mye differ det?

• Liker
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Nesten alle alvorlige stormskader på hus skjer på grunn av løftekrefter. Likeledes skader som har forbindelse med kraftige eksplosjoner. Det er når trykkbølgen trekker seg tilbake at blikktakene fyker av. Løftekrefter på grunn av vind pleier alltid å være størst på lesiden. For øvrig er jeg enig i hva Nötegårdsgubben skriver om takstoler.

• Liker
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det heter ankare just för att det ska hålla kvar taket om det är på väg någonstans (sannolikt genom vindens lyftkraft). Nedåtkraften ska tas av takstolen/infästningen i huset, så vilar inte takstolen direkt på regeln som ska bära upp den är det felgjort. Å andra sidan lär den väl tryckas ner om kraften blir stor. Hur mycket diffar det?

Tack för svaret! Det diffar 3,5 cm om jag minns rätt. Så då är det bättre att strunta i ankare på regeln i huset och endast ha ankare i ytterväggen på utbyggnaden eller?

Den regeln som sitter i huset har ju en kontaktyta på 4,5 cm ( den sitter ju på högkant) skulle det räcka att låta takregeln vila på den regeln och fixera den med någon annan typ av beslag?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det heter ankare nettopp fordi det skal holde taket på plass om det er på vei noen steder (sannsynligvis på grunn av vindens løftekraft). Nedoverkraften skal tas av takstolen/festingen i huset, så hviler ikke takstolen direkte på bjelken som skal bære den så er det gjort feil. På den annen side vil den vel trykkes ned om kraften blir stor. Hvor mye avviker det?
Er det en takåsoppheng (eller to da, en høyre og venstre) som trengs for hver takbjelke? Og er en 170x45 bjelke nok for å hvile dem på?

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke passer, eller kanskje hva det er som ikke passer. Legg takreglen på veggfester. Deretter spikrer du fast ankeret med gaffelen oppover og platen mot veggregelen. Men ja, passer ikke gaflene kan du bruke takåsfester i stedet, de gjør jo i prinsippet det samme.

Jeg er ingen ekspert på styrkeberegning, men det høres ut som om 170 burde være mer enn nok festet i veggen. Fest den ikke for glissent bare.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.