Hei!

I et rom i min kjeller ligger det ABC fliser, bortsett fra på en cirka 3 kvm stor overflate der det tidligere har stått en oljefyr. Da man fjernet fyren for ca. 10 år siden, valgte man å legge et laminatgulv der. Jeg har hele tiden trodd at gulvet lå på selve platen, men da jeg i dag rev opp laminatgulvet for å kunne legge fliser (som matcher de gamle), ser jeg til min overraskelse at det hviler på satte trelekter med isolasjon. Det viser seg at det er et rom som måler cirka 40 cm under omkringliggende fliser.

Jeg ønsker helst å fjerne alt organisk materiale, for ellers hadde alternativet bare vært å senke trekonstruksjonen noen centimeter, sparkle og så fliser på det. Spørsmålet er, hvordan skal jeg fylle ut hulrommet? Kan man fylle ut med sand og et lag betong for å så legge fliser, eller kan man fylle ut med lecablokker eller løse lecakuler og deretter betong? Andre alternativer?

• Trebjelker med isolasjon under fjernet laminatgulv i en kjeller, ved siden av flislagt gulv. Verktøy ligger på flisene.
Claes Sörmland
Makadam og så en betongkake på det så har du en uisolert løsning. Med celleplast får du isolering. Tenk på at betong trenger lang tid for å herde, tørke og dermed krympe før flislegging. Det finnes jo hurtigtørkende kvaliteter for litt mer penger hvis man har det travelt.

Andre varianter er lecakuler som gir viss isolering. Finnes også varianten at de blandes med litt sement så får du type lecablokk.

Normalt legger man Isodrän eller lignende produkt, typ 20 cm og deretter 10 cm betong, trenger man fylle opp så bunn med typ 8-16 knust siden den kan man håndtere med en spade.

Om grunnen/marken er tørr, hvorfor holde på å fylle? Legg trossbotnenskivor og isolasjon som vanlig...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om grunnen/marken er tørr, hvorfor holde på å fylle? Legg trossbotnplater og isolasjon som vanlig...
Er rommet ventilert, typisk krypkjelleren?
Ellers må man ta hånd om markfuktigheten. Tidligere sto det her en kjele, der var kanskje en murt skorstein som holdt rommet noen grader varmere enn marken under, det får til følge at fuktigheten vandrer nedover og kondenseres i marken som normalt er 7-9˚C noen meter ned i marken. Slik har krypkjelleren fungert i hundrevis av år! Men slutter man å varme opp rommet må fuktigheten stoppes med en plastfolie som kan tenkes med noen cm sand.

Takk for svar. For å klargjøre kan jeg si at det er et støpt betonggulv i rommet, og på veggene/sidene er det fliser. Så det er ikke bar mark eller jord jeg har kommet ned til, og ingen spesiell fukt. Rommet er ikke ventilert, og det ligger midt i huset. I samme rom er det en del vannrør (fjernvarmesystemet er blant annet her), og det er derfor jeg vil fjerne den eksisterende trekonstruksjonen om det skulle oppstå en lekkasje.

Hadde ikke tenkt på løsningen med isodrän, noe som føles veldig enkelt og praktisk. Det er vel ikke noe problem å legge det på en eksisterende plate og så et nytt lag betong som det blir i dette tilfellet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.