Claes Sörmland
F Frosse skrev:
Skal pluggen inn samtidig som fillern og stivne der eller skal jeg bore med bore når det har tørket og trykke inn pluggen akkurat som vanlig?
Valgfritt!

Mikael_L
OK, først og fremst, bor ikke med slag i tegl eller puss.
Kjør med betongbor uten slag eller kanskje enda bedre med en multimaterialbor
https://www.bauhaus.se/borr-bosch-multi-const-5-5x50x85mm
https://www.jemfix.se/universalborrsats-irwin/3110/9016657/
finnes flere fabrikater som har lignende

Så er det som PNO skriver, egentlig skal det repareres med materiale som får samme styrke og hardhet (eller muligens svakere) som den gamle pussen, ellers går det i stykker i fugen mellom gammelt og nytt.
Men gipsbasert puss kan være ganske bra og fremfor alt enkelt, og da jeg selv har en sekk med slikt så ville jeg nok vært komfortabel med å bruke dette.
Jeg har husfix også, men husfix tror jeg blir for hardt når det har herdet, så jeg ville heller valgt gipsmørtel.

Så uansett hva du pusser med (gips, husfix, puss C etc) alt materiale som herder med en sementreaksjon, eller gipsreaksjon, så skal du fukte de gamle overflatene før, altså både teglsteinen og den omkringliggende pussen, nesten bløte ned altså, så frem med sprayflasken med vann.

Så ser jeg to veier å gå:
1. Puss/reparer det skadede, bor så, nå forsiktig.
2. Bor ferdig slik at pluggene skal "få plass", sparkel så igjen og trykk straks inn pluggen på rett sted i den uherde massen. La herde og skru fast etterpå. Denne metoden fungerer vanligvis bra i gipsmørtel.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så er det som PNO skriver, egentlig skal det lages med materiale som får samme styrke og hardhet (eller muligens svakere) som den gamle pussen, ellers går det i stykker i fugen mellom gammelt og nytt. Men gips kan absolutt være bra og fremfor alt enkelt, og da jeg selv har en pose av det, ville jeg nok vært bekvem og brukt dette. Jeg har husfix også, men husfix tror jeg blir for hardt når det tørker, så jeg ville heller valgt gipsbruk.
Det der med svakere på sterkere er hovedsakelig en regel for utendørspussing hvor sesongene gjør at materialene beveger seg. Det spiller ingen rolle ved et lite hull som dette innendørs. Dessuten er underliggende tegl mye sterkere enn pussen og husfixet kommer til å kladde seg fast til teglflaten.

Men har man gips hjemme og ingen husfix, så bruk det i stedet!

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det der med svakere på sterkere er hovedsakelig en regel for utendørs pussing der sesongene gjør at materialene beveger seg. Det spiller ingen rolle ved et lite hull som dette innendørs. Dessuten er underliggende teglstein mye sterkere enn pussen og husfixet vil kladde seg til teglyten.

Men har man gips hjemme og ingen Husfix så bruk det i stedet!
Valgfritt!
Må likevel også handle noe av det. Men da gjør jeg følgende
  • Fjerne alt løst puss
  • Støvsuge hullet
  • Fukte teglveggen og yttersiden av gipsveggen med vann
  • Fylle opp hele hullet med filleren fra byggmax
  • La tørke i 40 timer
  • Skru med bor Størrelse som pluggen
  • Trykk i pluggen
  • Fest beslaget med skruer

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det der med svakere på sterkere er hovedsakelig en regel for utendørs pussing der sesongene gjør at materialene beveger seg. Det spiller ingen rolle ved et lite hull som dette innendørs. Dessuten er underliggende tegl mye sterkere enn pussen og husfixet vil kladde seg fast til teglflaten.

Men har man gips hjemme og ingen Husfix så bruk det i stedet!
Filler var tomt så de trodde at dette kunne fungere.
Hva sier dere?
https://www.byggmax.se/reparation-kakelfix-illbruck-p18098

Mikael_L Mikael_L skrev:
OK

Så er det som PNO skriver, egentlig skal det lages med materiale som får samme styrke og hardhet (eller muligens svakere) som den gamle pussen, ellers går det i stykker i fugen mellom gammelt og nytt.
Men visst kan gipsbruk være ganske bra og fremfor alt enkelt, og da jeg selv har en pose slikt så ville jeg nok vært komfortabel og brukt dette.
Jeg har husfix også, men husfix tror jeg blir for hardt når det har herdet, så jeg ville heller valgt gipsbruk.

Så uansett hva du pusser med (gips, husfix, puss C osv.) alle materialer som herder med en sementreaksjon, eller gips-reaksjon, så skal du fukte de gamle overflatene før, dvs både tegl og omkringliggende puss, nesten fukte dem ned altså, så fram med sprayflasken med vann.

Så ser jeg to veier å gå:
1. Puss/reparer det skadede, bor så, nå forsiktig.
2. Bor ferdig for at pluggene skal "passe", spakkel så igjen og trykk straks pluggen på rett sted i den uhherdede massen. La herde og skru fast så. Denne metoden pleier å fungere bra i gipsbruk.
Filler var tomt så de trodde at dette kunne fungere.
Hva sier dere?
https://www.byggmax.se/reparation-kakelfix-illbruck-p18098

F Frosse skrev:
Filler var tom så de trodde at dette kunne fungere.
Hva sier dere?
[lenke]
Minst like bra som husfix. Så kjør på!

• Liker
Frosse
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.