Hei!

Skulle sette opp gardinstenger i en gipsvegg, men hullet ble for porøst etter at jeg satte inn pluggen. Endte med at jeg boret med slagbor for å feste plugg i teglveggen 1-2 cm fra gipsveggen. Også teglveggen ble porøs og plugg festet ikke.

Hvordan kan jeg fylle igjen det store hullet og deretter feste de to skruene samt beslaget på samme sted? Gipspulver? Betong? Sparkel?

Jeg legger ved et bilde av ønsket resultat og et av hullet i gipsveggen.

Mvh

• Et stort, porøst hull i gipsveggen med en synlig plugg i midten. Omkring er det synlig murverk og sprukket gips. En ledning ses øverst.
  • Beslag med to skruer festet i en gipsvegg, omgivende murpuss har falt av, og gips- og teglveggen vises som porøs med rød murstøv under.
Gipsbruk

J Johan456 skrev:
Gipsbruk
Tette igjen hele hullet med det? Hvordan fester jeg deretter beslaget?

Bor forsiktig gjennom mørtelen når den har herdet uten slag og kjør deretter med slag i teglsteinen. Det er ikke kjempeenkelt burde det vel ha sprukket Såhär. Du trenger å legge på 2 ganger med gipsmørtel da det krymper og deretter 1-2 ganger med vanlig veggsparkel type medium.

J Johan456 skrev:
Borr forsiktig gjennom bruket når det har stivnet Uten slag og kør så med slag i teglet. Det er ikke kjempelett bør det vel sprukket Såhär. Du trenger å legge på 2ggr med gipsbruk da det krymper og så 1-2ggr med vanlig veggsparkel typ medium.
Men teglet er helt porøst på innsiden? Går det ikke an å feste noe i gipsbruket som man fyller igjen med?

Det kan gå men risikoen er at det sitter for dårlig. I slike tilfeller avhenger det ofte av at man har feil boremaskin.

Jeg hadde nok lagt inn en remse av grovere kryssfiner, typ 20mm tykk. På med ordentlig med konstruksjonslim mellom kryssfiner og teglveggen. Så sparkle over med gipsbruk og deretter slipt og malt. Deretter festet skruene gjennom sparklet og i kryssfineret.

På slike steder har husfix fungert bra for meg

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det der ser ikke ut som gips på tegl. Det er sannsynligvis puss på tegl.

Enklest å reparere med samme type pussmørtel som veggen opprinnelig ble pusset med. Pussmørtel C pleier å fungere. Er huset mer enn sånn cirka 100 år gammelt, kan en eller annen variant av kalkmørtel passe bedre. Reparerer man med feil type puss, så øker risikoen for at det sprekker igjen over tid.

Bank på veggen rundt før reparasjon og se om mer puss slipper. Det finnes mange gamle tråder med tips om hvordan man reparerer puss.

Deretter er det bare å bore nye hull når pussen har tørket ordentlig. Eller trykk i pluggene i pussen når den er myk og la dem sitte fast når pussen tørker.

• Liker
useless
  • Laddar…

Beste svar

Claes Sörmland
T topmount skrev:
På sånna här ställen har husfix fungerat bra för mig
Jeg har samme erfaring, filler typ Husfix er løsningen (selv om min er fra Byggmax og heter "Filler"). Pirk bort alt løst, støvsug og klet det inn. Etter at det tørket er det bare å bore.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jeg har samme erfaring, filler type Husfix er løsningen (selv om min er fra Byggmax og heter "Filler"). Pirk bort alt løst, støvsug og klin i. Etter at det har tørket er det bare å bore.
Noe sånt jeg tenkte meg.
Fungerer den her? https://www.byggmax.se/filler-utomhus-p01204
Jeg kan altså bore med skrue når det har herdet da?

Claes Sörmland
F Frosse skrev:
Noe slikt jeg tenkte meg. Fungerer denne? [lenke] Jeg kan altså bore med skrue når det har herdet da?
Akkurat, redningen for oss med tegl med svak kalkpuss på. Noen ganger har jeg klisset inn plastpluggen på riktig plkats rett i fillern. Da er det bare å skru når det har tørket.

Det er sement med lettfiller (små plastkuler). Det er mulig å bore i når det har tørket, noe som for øvrig tar sin lille tid (en dag eller to hvis det er tykt). Casco har en eller annen hurtigherdende variant (som jeg aldri har testet, Husfix Rapid eller noe sånt).

Precis, redningen for oss med murstein med svak kalkpuss på. Noen ganger har jeg klint inn plastpluggen på rett plass rett i filleren. Da er det å skru når det har tørket.

Det er sement med lettfiller (små plastkuler). Det går an å bore i når det har tørket, noe som for så vidt tar sin tid (en dag eller to om det er tykt). Casco har en eller annen hurtigherdende variant (som jeg aldri har testet, Husfix Rapid eller noe sånt).
Precis, redningen for oss med murstein med svak kalkpuss på. Noen ganger har jeg klint inn plastpluggen på rett plass rett i filleren. Da er det å skru når det har tørket.

Det er sement med lettfiller (små plastkuler). Det går an å bore i når det har tørket, noe som for så vidt tar sin tid (en dag eller to om det er tykt). Casco har en eller annen hurtigherdende variant (som jeg aldri har testet, Husfix Rapid eller noe sånt).
Perfekt!
Da kommer jeg altså til å gjøre slik:
  • Pusset bort alt løst
  • Støvsuge hullet
  • Fylle opp hele hullet med filleren fra byggmax
  • La tørke i 40 timer
  • Skru inn to vanlige skruer og således feste beslaget
Høres det bra ut Claes?

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Frosse skrev:
Perfekt!
Da kommer jeg altså til å gjøre slik:
  • Pusset bort alt løst
  • Støvsuge hullet
  • Fylle opp hele hullet med fillern fra byggmax
  • La tørke i 40 timer
  • Skru inn to vanlige skruer og således feste beslaget
Høres det bra ut Claes?
Plugg til skruene!

Plugg til skruene!
Skal pluggen inn samtidig som filleren og stivne der, eller skal jeg bore med bor når det har tørket og trykke inn pluggen akkurat som vanlig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.