Vi har sporfreste for kabelslange på flere steder i våre vegger og skal nå begynne å fylle igjen disse. Har kjøpt husfix etter tips men lurer på hvordan man best forbereder for at det skal holde. Hvor mye margin må finnes mellom kabelslange og overflatelag for at det skal holde? Trenger man å legge primer på kabelslangen? Kommer det til å holde uten at man legger mikrolittvev utenpå som en sperresjikt?
Man kan jo selvfølgelig alltid prøve seg frem men det siste man vil er at biter av veggen faller ut etter at man har malt...
Man kan jo selvfølgelig alltid prøve seg frem men det siste man vil er at biter av veggen faller ut etter at man har malt...
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 innlegg
Jeg sparklet med gipsbruk vil jeg huske, tror jeg nøyde meg med at jeg ikke så slangene.
Så satte jeg microlit oppå.
Såg ingenting i løpet av de fire årene vi hadde leiligheten.
Edit: leser som en kratta, primet ikke, bløtte bare der jeg skulle sparkle.
Anbefaler microlit for ellers får du kratre hvis du forsøker å sette opp noe.
Såg ingenting i løpet av de fire årene vi hadde leiligheten.
Edit: leser som en kratta, primet ikke, bløtte bare der jeg skulle sparkle.
Anbefaler microlit for ellers får du kratre hvis du forsøker å sette opp noe.
Takk for raskt svar.AXS skrev:
Du mener altså at det skal binde rundt slangen også? Vi har et spor der det skal ligge dobbel slange som er litt problematisk fordi det er supertight og det finnes ikke mellomrom mellom slangen og siden på fresesporet. Synes selv det lukter problem men har ikke fått særlig gehør fra samboeren på dette...
Overveier å sette microlit på den veggen der TV og eventuelt TV-benk skal veggmonteres. Kjøper man den på rull? Setter man skjøt kant i kant i så fall? Kjøpe på byggevare eller fargehandel?13th Marine skrev:
Jeg sparklet med gipsbruk vil jeg minnes, tror jeg nøyde meg med at jeg ikke så slangene.
Såg ingenting de fire årene vi hadde leiligheten.
Edit: Leser som en gås, primet ikke, bløtte bare der jeg skulle sparkle.
Anbefaler microlit for ellers får du kratre hvis du prøver å sette opp noe.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 innlegg
Jeg kjøpte min på 50m rull, 1m bred. Kant i Kant.
Jeg har kjøpt både på farge- og byggehandel, ta der prisen er best. Kjøpte først ferdiggrunnet, men det var nøyaktig samme monteringsprosedyre på begge og man måtte male like mange strøk.
Jeg har kjøpt både på farge- og byggehandel, ta der prisen er best. Kjøpte først ferdiggrunnet, men det var nøyaktig samme monteringsprosedyre på begge og man måtte male like mange strøk.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Optimalt er vel å legge litt sparkel i bunnen av sporet, deretter trykke dit slangen og sparkle jevnt med.
Protte
Protte
Beste svar
Det pleier å gå an å løfte litt på slangen og pirke inn, eller presse litt med sparkelspaden. Det vil feste på slangen også. Men tenk på at du ikke vil ha masse luft bak flisen.Trattkantarell skrev:
Takk for raskt svar.
Du mener altså at det binder rundt om slangen også? Vi har et spor der det skal ligge dobbel slange som er litt problematisk fordi det er supertight og det er ingen mellomrom mellom slangen og siden på fresesporet. Synes selv det lukter problemer, men har ikke fått særlig gehør fra min samboer på dette...
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
Tompatron type latexfogpatron som du fyller med Casco Kombirapid. Sprøyt inn nedenfra og opp litt fyldig og dra av med en sparkel. Etterfyll som vanlig sparkling manuelt. Kombirapiden kan pusses av med svamp akkurat som flisefug.
Husfix er et gissel!
Gipsbruk redder deg her som noen andre også skrev.
Jeg pleier å klemme i noen klikk med tec7 og trykke i slangen, når det deretter er tørt så går jeg på med gipsbruk. Webers Gypsum kan jeg varmt anbefale.
Gipsbruk redder deg her som noen andre også skrev.
Jeg pleier å klemme i noen klikk med tec7 og trykke i slangen, når det deretter er tørt så går jeg på med gipsbruk. Webers Gypsum kan jeg varmt anbefale.
Hvorfor kjøpe dyre ting når det finnes billige, frem ned blomspruten, bløt grundig i sporene og rundt boksene (fyll boksene med avispapir) vent noen timer og bruk vanlig pussmørtel (slå/kast inn i sporene/rundt boksene) skrap ut litt så pussen ligger rett under veggflaten og sparklet deretter.Trattkantarell skrev:
Sån der har jeg gjort mye, og som folk sier, bruk Gipsbruk. Jeg har brukt forskjellige fabrikater, byggmax fungerte like bra, så kjøp ikke noe dyrt. Gjør det litt vått og kast inn, bruk to brede sparkler. Strøk deretter jevnt. Så krymper det, så da legger du en gang til, deretter sparkel. Bløtlegging har jeg aldri trengt til tross for omkring 100-talls meter uten microlit, ingenting vises og ingenting har sprukket. Har brukt på blåbetong, teglstein og støpt betong, samme resultat.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Fylla igen sättning under trappa?
Grund & Markarbeten -
Fylla igen hål i bjälklag - massa/fog/spackel/flytspackel?
Fyllnadsmassor -
Fylle igjen hull der det går kabler m.m.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur fylla igen sprickan?
Färg, Måla & Tapetsera