Jeg skal mure en kjellervegg med betonghullstein. Når man murer, skal man fylle hullene i steinene med betong også?

I
Nei. Når du murer skal du vende steinen så hullene kommer nedover. 'Hullene' er den eneste isolasjonen btg.hullstein har, ettersom luft er en dårlig varmeleder.

I eldre tider ble btg.hullstein brukt til så og si alle grunnkonstr. da intet annet alternativ fantes. I dag er de erstattet med lettklinkerbetong som har en høyere isolasjonsverdi. Så skal du ha oppvarmet på den andre siden skal du ikke mure med btg.hullstein men med Leca. Du kan også bruke lettbtg.

Ok, takk for svaret. Er lecablokkene like sterke (tåler like mye trykk) som betonghullsteinen?

Jeg fikk betonghullsteinen billig og skal isolere med podrän på utsiden så jeg murer med de jeg har så langt det rekker. Så kjøper jeg leca til resten av veggen.

Nei, det skiller i styrke, btg.hullstein er sterkere enn lecablokk.
Men lecablokk er sterke nok!!

Betonghullstein vs leca: hvor stor forskjell er det på styrken? Gjerne i tall..

Lecablokkenes hold ligger i intervallet 3 - 5 MPa
Massiv betong kan rel lett komme opp til 30 - 40 MPa, men det sier ikke så mye om hvor sterke hullsteinene er. Kommer ikke på noen oppgave på dette, men sterkere enn leca iaf.

Ops hvilken forskjell. Noen andre som har informasjon om hålstenen?

Historien er at min snekker som skal lage en punschveranda er bekymret for at hjørnene skal få for høye punktbelastninger. Derfor ønsket han at jeg støper søyler og deretter lager vegger i valgfri stein. Jeg synes dette er en mindre bra løsning samt komplisert. Derfor leter jeg etter alternativer...

Hvis jeg skulle foreslå noe, ville jeg foreslå at du murer i leca, men der dine høye punktlaster kommer ned, støper du en fordelende plate av armert btg på toppen av lecaen.
F.eks. 30-40 cm lang.

Har funnet at betongholdstein tåler 5MPa og den sterkere leca tåler det samme. Om jeg ikke regner alt for feil burde det bety at de tåler ca 5kkg/cm^2. Regner jeg riktig? Tenker at man trolig aldri trenger å bekymre seg om deres holdfasthet isf...

Moltas skrev:
Har funnet at betongholdestein tåler 5MPa og den sterkere lecan tåler det samme. Om jeg ikke regner alt for feil burde det bety at de tåler ca 5kkg/cm^2. Regner jeg riktig? Tenker at man trolig aldri trenger bekymre seg om deres styrke i så fall...
Sorry, det ble litt feil....
1 MPa ~= 10 kP/cm2

Takk, tenkte litt raskt der og desimalen gikk feil vei. Summasumarum lander jeg uansett på at to tonn skal kunne lande på ca 40 cm^2.

M Magnus Hedin skrev:
Jeg skal mure en kjellervegg med betonghullstein. Når man murer, skal man fylle hullene i steinene med betong også?
Vend på steinene, hullene er for isolasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.