Vil fylle et knippe aluminiumsrør med betong. Rørene er ca 25mm i diameter og kanskje en halvmeter lange.
Er det noe spesielt jeg bør tenke på?
Hvordan gjør man det enklest? Har ingen tombola, men det kanskje går med Finjas "Gjuta Enkelt", som ikke trenger blanding?
Dette er, som dere kanskje merker, ikke mitt område...
Er det noe spesielt jeg bør tenke på?
Hvordan gjør man det enklest? Har ingen tombola, men det kanskje går med Finjas "Gjuta Enkelt", som ikke trenger blanding?
Dette er, som dere kanskje merker, ikke mitt område...
Hva skal du ha de fylte rørene til? Bruk finbetong som du blander litt løst og en trakt å helle i. Bank litt på rørene når du har fylt dem, så forsvinner luftboblene. Finbetongen kan du blande i en bøtte.
/kimpo
/kimpo
Hvor mange slike rør hadde du tenkt å ha? Hvis jeg regner riktig rommer hvert rør ca. 0,25 dl, noe som betyr at betongen i dem vil veie litt under 0,6 kg. Det vil trenges "noen stykker" om slangen skal holdes på plass...
Hvorfor har du siktet inn deg på denne løsningen med alurør?
Hvorfor har du siktet inn deg på denne løsningen med alurør?
Hei!
Kjøp ekstra PEM slange og kapp opp i biter og fyll disse med betong. Blir nok billigere enn alu rør.
Eller kapp opp støperør i papp til passende store pucker og støp fast en rustfri øye. Finnes sikkert å kjøpe på båtbutikker.
Mvh Marcus
Kjøp ekstra PEM slange og kapp opp i biter og fyll disse med betong. Blir nok billigere enn alu rør.
Eller kapp opp støperør i papp til passende store pucker og støp fast en rustfri øye. Finnes sikkert å kjøpe på båtbutikker.
Mvh Marcus
Jeg fikk en vennlig påpekning om at jeg regnet riktig, men skrev feil... det skal være 0,25 liter. Vekten stemmer siden det var en skrivefeil (betong veier ca. 2,2-2,3 kg/liter).bygga_bo skrev:
Enig med Peter2400. Det er enklere å skaffe ferdige steiner enn å holde på å støpe, spesielt i dette tilfellet når formen på ankeret ikke spiller noen større rolle. Prisforskjellen vil nok ikke bli spesielt merkbar, da det finnes steiner/blokker som har en kilopris som ligger nær det betong i sekk koster.
Dog kan en haug med rustfrie øyne koste litt, og så trenger du selvfølgelig også å feste slangen i øyet på en måte. En spontan tanke er å skaffe betonghulstein (så slipper du å bore) og feste slangen med for eksempel strips i denne. Det finnes lange og kraftige strips som er værbestandige (ikke-metallisk låsetunge som ikke ruster). Lag en løst sittende løkke av stripset for å minimere "slitasjebelastningene" - slangen vil uansett holdes nede.
Klikk her for å svare