175.806 lest ·
166 svar
176k lest
166 svar
Fylle torpargrunn med skumglass / celleglass / hasopor?
Ja, akkurat. Det er kistemurprinsippet jeg sikter etter. Jeg tenker nok å bruke hasopor hele veien opp slik det ser ut nå, hvorfor vil man egentlig ha "ekte" isolasjon på toppen? Hva er grunnene?reik skrev:Så lenge du får det tett ut mot veggene så lufta ikke kan røre seg, så er det jo en variant av kistemur du har fått tilEllers kanskje et lag linisolering mellom hasopor og gulvplanker kunne vært noe hvis man ikke vil at de skal ha direkte kontakt. Jeg har bygget kistemur med torv og brukt den metoden. Hasoporen er jo ikke organisk, så for den sakens skyld trengs ikke det, men min andre tanke er å ha isoleringen litt i "spenning" slik at man har lufttett selv om materialet under setter seg litt.
jo da. hasoporen lukter. typ blanding mellom tang og søppeltipp.pelrik skrev:
dog ikke ifølge dem http://www.hasopor.se/Dokument/Saekerhetsdatablad-rev-1505-.pdf
Utseende: Fast form, granulat.
Farge: Grå.
Lukt: Ingen (ubetydelig).
Sist redigert av en moderator:
Bygningsvaktmester
· 3 467 innlegg
Om Hasopor lukter eller ikke kan vi enkelt finne ut ved å spørre brukeren Godeha som har fylt sin grunn med Hasopor. Skriver om det på sin blogg og nevner ingenting om lukt:SBH skrev:
http://gorlinge.blogspot.se/search?q=hasopor
Jeg snakket med Johannes Riesterer (svenskajordhus.se) som har gjort denne typen av grunn flere ganger, og han sa heller ikke noe om at det skulle lukte noe, jeg spurte uttrykkelig, og han sa at det ikke gjorde det.
Hans forslag var å legge Hasopor stort sett hele veien opp til gulvet, men også legge et tynt lag leire på toppen av Hasoporen før gulvbordene, mest som en ekstra sikkerhet for fukthåndtering.
Hvordan har du fått erfaringen med at det lukter så ille SBH?
Jeg er nå nesten 100 prosent sikker på at det blir denne metoden vi kommer til å bruke.
Hans forslag var å legge Hasopor stort sett hele veien opp til gulvet, men også legge et tynt lag leire på toppen av Hasoporen før gulvbordene, mest som en ekstra sikkerhet for fukthåndtering.
Hvordan har du fått erfaringen med at det lukter så ille SBH?
Jeg er nå nesten 100 prosent sikker på at det blir denne metoden vi kommer til å bruke.
En gammel moldbenk som jeg angrer jeg rev opp hadde et lag leirklin høyest opp. Når jeg tenker etter så er det et veldig bra lag som er tett mot lukt, maur, mus og annet, men som puster..pelrik skrev:Jeg snakket med Johannes Riesterer (svenskajordhus.se) som har gjort denne typen grunn flere ganger og han sa heller ingenting om at det skulle lukte noe, jeg spurte uttrykkelig og han sa at det ikke gjorde det.
Hans forslag var å legge Hasopor stort sett hele veien opp til gulvet, men også legge et tynt lag leire på toppen av Hasoporen før gulvplankene, mest som en ekstra sikkerhet for fukthåndtering.
Hvordan har du fått erfaringen at det lukter så ille SBH?
Jeg er nå nesten 100% sikker på at det blir denne metoden vi kommer til å gå for.
Bygningsvaktmester
· 3 467 innlegg
Gjør-det-selv-bygger
· SE4
· 3 254 innlegg
Hentet hjem 2 stk 1,5 kubikkmeters storsekker med Hasopor og brukte deler av søndagen til å skyfle dette inn i et rom der jeg har gravd ut gulvet. Materialet er så lett at man uten problemer kan fylle en større murbalje og bære den vekk.
Det er umulig å grave i, men å rake fungerer derimot bra. Så lenge nivået i sekken ikke var høyere enn baljens kant, gikk det an å rake ut av sekken. Det siste tømte jeg ut gjennom å dra inn hele sekken og vrenge den.
Lukter ingenting og støver ikke, men inneholdt overraskende mye Hasopor-smuler som ligner sand. Antar at det ikke isolerer så mye i så fin fraksjon.
Forsøkt å stampe litt primitivt ved å danse steppdans over Hasoporen til det ikke pakket seg mer. Fikk i ganske mye til etter gjentatt "dans".
Sammendraget en positiv opplevelse å "Ha sopor" i grunnen.
Det er umulig å grave i, men å rake fungerer derimot bra. Så lenge nivået i sekken ikke var høyere enn baljens kant, gikk det an å rake ut av sekken. Det siste tømte jeg ut gjennom å dra inn hele sekken og vrenge den.
Lukter ingenting og støver ikke, men inneholdt overraskende mye Hasopor-smuler som ligner sand. Antar at det ikke isolerer så mye i så fin fraksjon.
Forsøkt å stampe litt primitivt ved å danse steppdans over Hasoporen til det ikke pakket seg mer. Fikk i ganske mye til etter gjentatt "dans".
Sammendraget en positiv opplevelse å "Ha sopor" i grunnen.
Sist redigert:
Man bør bearbeide Hasoporen så lite som mulig for dette formålet. Hasopor selv foreslår komprimering med maskin, men det trengs bare ved f.eks. veibygging eller veldig tunge laster. I en husgrunn holder det å danse litt på det
Ellers er det en risiko for at man får enda mer støv og dermed dårligere isoleringsevne og kapillærbrytning. Jo mindre man håndterer det, desto bedre er det.
Ellers er det en risiko for at man får enda mer støv og dermed dårligere isoleringsevne og kapillærbrytning. Jo mindre man håndterer det, desto bedre er det.
Bygningsvaktmester
· 3 467 innlegg
Hva gjorde du med småsmulorna? Lastet du dem også inn i grunnen?
Man lurer litt på hvordan kapillærbrytning og isolasjonsevne påvirkes av småsmulorna. Om de måleverdiene som brukes i markedsføringen bygger på Hasopor uten småsmulor? Noen som vet?
Man lurer litt på hvordan kapillærbrytning og isolasjonsevne påvirkes av småsmulorna. Om de måleverdiene som brukes i markedsføringen bygger på Hasopor uten småsmulor? Noen som vet?
Gjør-det-selv-bygger
· SE4
· 3 254 innlegg
Det er nok ikke mulig å bli kvitt "Hasopor-sanden" som dannes av at bitene skraper mot hverandre, med mindre enn at man vasker eller trykkluftsblåser alt sammen. Og det i sin tur hadde nok bare skapt mer smul. Så jeg spadde ned alt sammen. Klart det forringer isolasjonsverdien med smulet (som egentlig altså er mer som sand enn smul), men sånn får det være.