Heisan,

Etter at elektrikeren har fjernet gammel elektrisk installasjon i huset vårt, har vi en masse hull i kjellerveggen som trenger å sparkles igjen. Se bilde for eksempel.

Jeg vet dessverre ikke hva slags materiale veggen er laget av, men kanskje noen av dere kan se det?

Mitt spørsmål er om vanlig medium-sparkel fra Beckers fungerer, eller om det trenger å være noe spesifikt siden det er kjellervegger?

Vaskerommet ligger et rom unna, og det blir ikke superfuktig etter at vi byttet til ny tørketrommel. Før det ble det kondens på veggene i hele kjelleren ved tørketromling.

Takk takk!

• Veggen i en kjeller med flere hull etter elektrisk arbeid, og en bøtte Beckers sparkel forberedt for reparasjon.
Det ser ut til å være pussede vegger. Det funker sikkert med noe vanlig lettsparkel, men jeg ville ha brukt en sementbasert produkt, typ husfix eller lignende. Hvis ikke annet så krymper det ikke så man slipper å legge på flere lag...

• Liker
Auusi
  • Laddar…
Ta det du har hjemme.

Du skal definitivt bruke det som @useless foreslår. Det skader ikke om du fukter overflaten lett med en blomsprøyte før du legger på husfixen.

• Liker
Auusi
  • Laddar…
Mikael_L
Og med fukte lett menes ikke at det bare skal bli bittilitt fukt, men at det ikke skal være så mye vann at det renner.

Dvs, nøl ikke med å fukte, det viktige er at det man sparkler/pusser mot ikke er så tørt at det trekker ut all fuktighet fra massen man påfører.
Hvis sement eller gipsbasert fylling brukes er det "livsviktig" da det er vannet i massen som trengs for den kjemiske reaksjonen.

Selv ved vannbasert sandsparkel (platesparkel for gipsplater og sånt) så er det ikke så dumt med å fukte sugende flater litt.

• Liker
Auusi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut til å være pussede vegger. Det funker sikkert med noe vanlig lettsparkel, men jeg ville ha brukt en cementbasert produkt, typisk husfix eller lignende. Om ikke annet så krymper det ikke så man slipper å legge på flere lag...
Takk snille for svar! Jeg drar avgårde og fikser husfix med en gang! (y)

mexitegel mexitegel skrev:
Du skal definitivt bruke det som @useless foreslår, Det skader ikke om du fukter overflaten lett med en blomspruta før du legger på husfixen.
Takk snille for svar! Ser til å fukte litt før. (y)

Ikke fukte, våte. Ta en hard pensel eller børste som du dypper i vann og spruter på. Da får du samtidig bort litt løst sittende grus.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Og med fukte lett menes ikke at det bare skal bli litt fukt, men at det ikke skal være så mye vann at det renner.

Dvs, ikke nøl med å fukte, det viktige er at det man sparkler/pusser mot ikke er så tørt at det suger ut all fukt fra massen man påfører.
Om sement eller gipsbasert fylling brukes er det "livsviktig" da det er vannet i massen som trengs for den kjemiske reaksjonen.

Selv ved vannbasert sandsparkel (platesparkel for gipsplater og sånt) så er det ikke så dumt å fukte sugande overflater litt.
Kjempebra info! Tusen takk! Nå er husfix innkjøpt og jeg skal bare samle krefter til å begynne å sparkle (y):D

Bland ikke for løst. Tenk på at det blir litt 'glattere' etter noen minutters omrøring.

• Liker
Auusi
  • Laddar…
Mikael_L
Min erfaring med husfix er at det herder ganske sakte.

Det er jo ikke noe problem, bortsett fra at man må vente med å fortsette til neste steg. Altså, ikke begynn å bore eller bearbeide før dagen etter. Og når det gjelder maling må man selvfølgelig vente enda lenger, det skal jo bli helt tørt først.

Hvis det haster med ting er gipsbruk/gipsmørtel bedre, spesielt hvis man blander det med ganske lite vann, da går det til og med an å male over relativt snart.

Men har du, TS, tid, synes jeg husfix er et bedre valg for deg. Det blir et mer likt materiale som det eksisterende.

Sist redigert:
  • Liker
Auusi
  • Laddar…
Fukter man for mye så det er "dygnsurt", så synes jeg husfixet trekker til seg dette og blir løsere. Det er ikke noe kjempestort problem annet enn at det tar lengre tid før det tørker. Men heller det enn ingenting :).

• Liker
Auusi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bland ikke for løst. Tenk på at det blir litt 'glattere' etter noen minutters omrøring.
Bra tips, takk!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Min erfaring med husfix er at det herder ganske langsomt.

Det er jo ikke noe problem, bortsett fra at man må vente med å fortsette med neste trinn. Altså ikke begynn å borre eller bearbeide før dagen etter. Og male må man selvfølgelig vente enda lenger med, det skal jo bli helt tørt først.

Hvis det haster med ting er gipsbruk/gipsputs bedre, spesielt hvis man blander det med ganske lite vann så går det til og med an å male over relativt snart.

Men har du, TS, tiden, synes jeg husfix er et bedre valg for deg. Det blir et mer likverdig materiale som det eksisterende.
Jeg har ikke hastverk så husfix blir supert! Takk!

mexitegel mexitegel skrev:
Fukter man for mye så det er "dygnsurt" så synes jeg husfixet trekker til seg dette og blir løsere. Det er ikke noe kjempeproblem mer enn at det tar lengre tid før det tørker. Men heller det enn ingenting :).
Ja det er ingen problemer, hovedsaken er at sluttresultatet blir bra! Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.