Hei!
Skal sette opp overskap på vegg og ved tidligere prøveboring i veggen fant jeg ut at det var lettbetong.
Kjøpte derfor følgende plugg sammen med 8 cm skrue.
https://www.hornbach.se/p/tox-lattbetongplugg-ytox-10-55-25-styck/8229659/
Nå når jeg skal sette opp dem og borer høyere opp på veggen kommer jeg til det jeg tror er betong omtrent 5 cm inn. Jeg lurer da på om jeg fortsatt bør/kan bruke denne plugg eller om jeg bør bruke annen?
Skal sette opp overskap på vegg og ved tidligere prøveboring i veggen fant jeg ut at det var lettbetong.
https://www.hornbach.se/p/tox-lattbetongplugg-ytox-10-55-25-styck/8229659/
Nå når jeg skal sette opp dem og borer høyere opp på veggen kommer jeg til det jeg tror er betong omtrent 5 cm inn. Jeg lurer da på om jeg fortsatt bør/kan bruke denne plugg eller om jeg bør bruke annen?
Jeg hadde nok brukt lettbetongskruer rett i veggen.V Victorbeck skrev:Hei!
Skal sette opp overskap på vegg og ved tidligere prøvedrilling i veggen landet jeg i at det var lettbetong.
[lenke]
Nå når jeg skal sette opp dem og borer høyere opp på veggen kommer jeg til hva jeg tror er betong omtrent 5 cm inn. Jeg lurer da på om jeg likevel bør/kan bruke denne pluggen eller om jeg bør bruke annen type?
Men. Hvor tungt er skapet? Hvor mye bygger det fra veggen? Kommer barn til å klatre på det? Kan du bore rett gjennom og bruke gjennomgående bolt med mutter?
Hvis noen klatrer og det faller. Livsfarlig.
Kanskje @Matthias_J har flere forslag?
En ordentlig plugg tåler mye vekt nedover. Men her snakker vi om barn som holder i det og trykker mot veggen med bena. Kraften rett utover.
Anmeldelse fra lenken din:
De må brukes med forsiktighet, etter en nøye forutvurdering av monteringen, og serveres med en skje, som kaviar. For dyrt til å få installasjonen feil selv en gang.
Er sikkert et betongelement over vinduet som holder veggen ovenfor. Hvor lang er pluggen? Går bra med den, ikke feil om den går inn i betongen litt. Bare borre ca 1 cm dypere så en skrue får plass, husk at skruen skal få plass på lengden.
55 mm, så største delen av pluggen vil jo fortsatt være i det mer porøse materialet.J jonaserik skrev:
Nja. Skruen pleier å stikke ut 10-15 mm. Så henger skapet på denne. Nøkkelhull plate. Men nå er det ikke beskrevet.J jonaserik skrev:
Er det usikkert. Går det an å montere støtter under. Skapet veier kanskje 80 kg fullt lastet. Jo dypere. Desto større gjev effekt. Og et klatrende barn 25-45 kilo som drar det rett ut.
2 meter skinne vil holde 4 Ikea-skap, omtrent 60 kg totalt. Tenkte å ta det sikre foran det usikre og bruke ganske mange skruer i skinnen, flere enn det Ikea egentlig anbefaler. Også feste skapene i hverandre og til høyskap som står på begge sider.E El-Löken66 skrev:Jeg ville nok brukt lette betongskruer rett i veggen.
Men. Hvor tungt er skapet? Hvor mye bygger det ut fra veggen? Kommer barn til å klatre? Kan du bore rett gjennom og bruke gjennomgående skruer og mutter?
Hvis noen klatrer og det faller. Døden.
Kanskje @Matthias_J har flere forslag?
En skikkelig plugg tåler mye vekt nedover. Men her snakker vi om barn som holder det og presser mot veggen med bena. Kraften rett utover.
Anmeldelse fra din lenke:
De må brukes med forsiktighet, etter en grundig gjennomgang av monteringen, og serveres med en skje, som kaviar. For dyrt til å få installasjonen feil bare en gang.
V Victorbeck skrev:
Ta da en lengre plugg med samme grovhet, samt lengre skrue og bor inn ca 3 - 5 cm i betongen. En passus i det hele, i betongelementet er det armeringsjern og du kan treffe på det, blir vanskelig å bore gjennom et slikt, men det holder sikkert. Det er nok ingen klatrestige som barn skal klatre i.V Victorbeck skrev:
Barn klatrer. Finnes ingen annen måte å nå.J jonaserik skrev:
Men er noe og sikkert. Kan du slenge på noen strenger PL 4000.
Du trenger å velge om du skal feste i betongen eller lettbetongen, for lettbetongen er lettbetongskrue klart sterkest, men til gammel betong er det plugg som egner seg best. Du bør imidlertid i så fall kanskje sette en lengre skrue og doble plugg, den ytre er jo mest for stabiliseringen og den indre for strekkbelastningen.
Medlem
· Blekinge
· 12 218 innlegg
Hva dom har seg med barn og greier! Det blir nok bra. Bor mye hull, test med skruen om de er tilstrekkelig dype og skru fast skinnen. Før du henger opp skapene, test med en klohammer og dra i skinnen alt du orker. Sitter skinnen fast da så blir det bra.
Jeg testet akkurat med skrue og plugg.T Thomas_Blekinge skrev:
Hvis jeg drar rett ut sitter den som fjellet, rører seg ikke en millimeter. Men hvis jeg setter hammeren mot veggen og "bender" så kan jeg med kraft få ut pluggen. Er det normalt, eller skal det ikke gå å få ut den med "kofotteknikk"?
Lettbetongpluggen er overdimensjonert og har et trekantformet tverrsnitt (for å forhindre at den roterer). Du kan banke den inn i lettbetong ved korrekt boring, men det vil stoppe helt opp så fort du kommer til noe som er hardere enn kexchoklad.V Victorbeck skrev:Hei!
Skal sette opp overskap på vegg og ved tidligere prøveboring i veggen landet jeg i at det var lettbetong.
[lenke]
Nå når jeg skal sette dem opp og borer høyere opp på veggen kommer jeg til det jeg tror er betong omtrent 5 cm inn. Jeg lurer da på om jeg allikevel bør/kan bruke denne pluggen eller om jeg bør bruke en annen?
Er skruen helt gjennom pluggen?V Victorbeck skrev:
Du kan ha valgt feil diameter?
Så er det jo spørsmålet hvor stor hammer og hvor mye kraft som kreves. Men jeg ville valgt noe sterkere der.
Klikk her for å svare