Hei!

Vi holder på å renovere et hus som ble påbygd på syttitallet med plate på mark. Grunn av lecablokk som har plata støpt i overkant. Tidligere har gulvet ligget med treavstandsstykker direkte på betongen og isolasjonen direkte på. Dere kan jo gjette hvordan det lukter i huset...

Vi vurderer om man skal fjerne betongplaten, grave ut og lage krypkjeller eller bygge et nytt gulv med god ventilasjon under.

Vi har snakket med et byggefirma og beskrevet våre ideer. De foreslo at man enten sagde opp platen, det ville koste ca. 15.000:- Så kommer kostnaden for å bygge opp et helt nytt gulv.

Deres andre forslag er å legge et nivellgulv, ca. 22.000:- dersom de gjør jobben.

Har lest på deres side og om jeg har skjønt det hele rett så suger man ned tørr og varm luft under gulvet og holder det på den måten tørt der nede. Mister man ikke veldig mye varm luft da? Antar at luften som passerer under gulvet suges rett ut? Hvor stor blir forskjellen i oppvarmingskostnad sammenlignet med et "vanlig" gulv med rundt 25 cm isolasjon?

Er det noen som har installert og har noen ideer? Spontant føles det som man kunne finne på en egen løsning til en brøkdel av kostnaden.

Takk på forhånd!

Hei!
Jeg har installert Nivellgulv i min kjellerstue, da gulvet var konstruert på samme måte som ditt og jeg fikk fukt og råte i det. Som du sier, så er Nivellgulvet til for å ventilere ut fukten som kommer nedenfra. Nå er det jo ikke direkte store mengder luft som det trekker ut. Jeg har viften på laveste effekt og da er mitt gulv på drøye 40 kvadrat. Det som jeg snarere har merket positivt er at jeg får varmluften sugd til den bortre enden av min kjellerstue (der ventilene ned under gulvet sitter) på en bedre måte enn før. Jeg har min luft-luft varmepumpe montert der nede også i den ene enden. Jeg ga rundt 28 000 kr for mitt gulv komplett med isolering, viftepakke og gulvplater. Man kan komme billigere unna, dels er det jo selvfølgelig avhengig av størrelsen, og så om man trenger viften. Men man biter seg nok i tommelen om man ikke tar med viften når man likevel har muligheten til å sette den inn. Og, ja, man kan nok bygge en egen løsning billigere, men da blir jo problemet hvordan man løser at man ikke får organisk materiale mot betongen (nivellgulvet står på plastben). Så er det ikke så vanskelig å bygge et nivellgulv selv. Jeg er datanerd fra begynnelsen av som aldri har hatt hus før, og jeg gjorde det helt selv. En skikkelig Hilti (det var et hundretalls hull som skulle bores i gulvet for å feste beina) og et langt vater var vel det mest avanserte verktøyet jeg trengte for å montere bjelkene. Og i henhold til mine beregninger, så skal gulvet nå tåle en fremtidig peis uten problemer.

Takk for svar!

En annen ting jeg funderte på er om det er dumt å suge luften fra kjøkken og bad (det som finnes på platen nå) og om man i stedet burde suge ren luft fra et annet rom?
Vårt gulv er ca 26 kvm så kostnaden for selve gulvet burde havne på rundt 10-11.000:- De jeg snakket med sa en kvm-pris på ca 420:- Er det rimelig?

Omtrent hvor stor luftmengde per kvm / døgn skal det suges gjennom?

Det enkleste er å suge luften fra rommet som du har gulvet i. Eller hadde du tenkt å ha Nivellgolv i alle rommene? Badet er nok ikke å anbefale da man setter ventilene direkte i gulvet langs en vegg. Men kjøkkenet burde jo fungere. Der er det jo ofte varmt og godt. Sjekk på www.nivellsystem.se. Der har de bra brosjyrer. Jeg har bygget helt etter de instruksjonene som finnes der. Og om jeg ikke husker feil, så rekker den minste viftepakkeløsningen (som jeg har) langt, og effekt nivå 1 (av 5) skal rekke til gulv opptil 45 eller 50 kvadrat. Vet dog ikke kubikkmeter mengde luft per døgn, men vifta skal gå hele tiden for en jevn flyt. Sjekk brosjyrene under "Vent" for mer info.

Jeg spurte min lokale leverandør og den høydevis laveste varianten med plastregler og skruer skulle for 30kvm ligge på ca 7000:- inkl. mva i mitt tilfelle. Ingen verktøy inkludert, kun plastregler og skruer samt en eske proppskruer for å feste boltene i gulvet. Dette var i januar 2011.

Jeg hadde slike "dæringer" ekspansjonsspiker, og da måtte jeg kjøpe med to "dor", en med hull i for å trykke ned spikeren i hullet og en for å slå ned selve spikeren. 6 mm betongbor som er et par desimeter langt trengs også for å bore hullene hvis man bruker slike spiker. Lyktes med å kjøre i hjel svigerfars Hilti da jeg gjorde dette (over 250 hull)... Heldigvis hadde han fått den da han gikk av med pensjon for 20 år siden, og den var gammel allerede da....

• Liker
Katrine.y.o
  • Laddar…
Takk for deres svar! Har lest en del nå og fått tenkt litt.

Er det noen egentlig ulempe med å bygge nivellgulvet selv? Fant beslag og ekspansjonsbolt på Byggmax som ville passe fint. Hvor tett må det være mellom boltene som sitter i gulvet? Tenker at man kan ta annenhver med vanlig bolt der hodet hviler mot gulvet og annenhver ekspansjon. Avstand mellom boltene i gulvet?

At det er varmt og godt på kjøkken og bad er det jo ingen tvil om, det som gjør meg usikker er at det ofte er ganske fuktig luft der. Å suge fra bad er vel helt utelukket? Å suge fra kjøkkenet føles også tvilsomt, er luften fuktig og kjøles mot betongplaten kommer det jo bli en del kondens.

Å ha en luftavfukter gående for å tørke luften før den går ned føles dyrt i lengden?

Hvor tett skal det være over isolasjonen? Er det isolasjon - plast - sponplate som gjelder? Kan man legge plankegulv?
Nivellgulv bruker bare celleplast, på grunn av bedre isolasjon i tynne dimensjoner eller fukttoleranse?

Det finnes også Granabgulv som er av samme prinsipp, men har stålregler i stedet for tre-regler. Det syntes vi føltes bedre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.