Hei,

Har kjøpt et hus bygget sent på 70-tallet. Har i forbindelse med kjøpet hentet alle byggetillatelsene, hvorav en konstruksjonstegning finnes som viser hvordan ytterveggene er konstruerte.

Huset har generelt stort behov for kjærlighet. Veggene har gammel tapet og en hel del skruehull.
Min tanke har vært å gipse om huset, og sørge for å ha OSB eller kryssfinér bak gipsen.

Når jeg ser på konstruksjonstegningen, se bilde, så ser det imidlertid ut som det sitter 10 mm "byggboard" rett inntil diffusjonssperren. Jeg trodde at man skulle ha en avstand mellom veggplate for dels el men også for at eventuell fukt skulle kunne ventileres ut. Tenkjer jeg feil?

Når jeg renoverer dette, hvordan synes dere jeg bør gjøre?
Skal jeg fjerne byggboarden?
Skal jeg sette lekter eller stendere som jeg deretter setter OSB + gips på?
Skal jeg montere nytt materiale rett mot diffusjonssperren?
Eller skal jeg sette nytt materiale direkte mot eksisterende veggplate/tapet.

Er usikker på hvordan det er med stikkontakter i ytterveggene,
Helst skulle jeg ønske å kunne sette stikkontakter også i ytterveggene. Hvordan bør jeg gå fram da?

Utrolig takknemlig for svar :)

• Konstruksjonstegning av yttervegg fra et hus fra 70-tallet, viser lag med byggboard, diffusjonssperre, isolasjon og luftspalte.
Husets stamme er nok en form for prefab. Jeg ville ikke fjernet byggboarden. Hovedsakelig fordi det blir veldig mye arbeid med begrenset nytte. c/c for stående reisverket er 1195 mm, og for det liggende 475 mm. Litt uvanlige mål som kompliserer det når du skal sette opp moderne plater som er 1200 mm brede. Byggboarden var et mellomting mellom treetex og masonitt. Det er helt OK at den sitter direkte mot diffspärren. Luftspalter skal være på veggens utside. Det finnes en rørkanal i gulvet rett innenfor veggsokkelen. Kan du ikke bruke den for å føre nye stikkontakter?

Opplever veggene som litt myke bare. Og det sitter gammel tapet på som jeg helst vil bli kvitt fullstendig.
Vil som sagt ha OSB + gips som vegger.
Kan et alternativ være å lekte på byggboarden og deretter sette OSB + gips på lektene?
Da får jeg også hvor mye plass som helst til alle tenkelige kabeltrekk.
At jeg mister 7 cm i romlengde gjør ingenting.

Passende / upassende?

bør kunne gå med 45mm lekter og isolasjon

Duggpunktet er når den varme, fuktige inneluften blir såpass nedkjølt at den omdannes til kondens.
Teoretisk sett skjer dette cirka 200 mm ut i isolasjonsmaterialet. Har du mindre enn 200 mm isolasjon, vil inneluften altså som tommelfingerregel kondensere først på den andre siden av isolasjonen, og da ventileres den bare bort.

Men har du mer enn 200 mm isolasjon, oppstår kondensen inne i isolasjonen.
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren#5

T tergo skrev:
Teoretisk sett skjer dette omtrent 200 mm ut i isolasjonsmaterialet. Har du mindre enn 200 mm isolasjon, vil inneluften som tommelfingerregel kondensere først på den andre siden av isolasjonen og da ventileres den bare bort.
Nja, ikke helt. Duggpunktet vil alltid være inne i veggen, uansett hvor mye/lite isolasjon som finnes. (Unntaket er om temp & luftfukt inne henholdsvis ute gjør at duggpunktet ligger under utetemp, noe som kan være tilfellet om sommeren.)
Derimot ser det ikke ut til å ha noen avgjørende betydning i tynnere vegger, uten fukten drives ut og ventileres bort.

Tommelfingerregelen er vel at fuktsperren ikke skal sitte lenger inn i veggen enn 1/3-del av isolasjonstykkelsen, nettopp for å sikre at duggpunktet alltid kommer utenfor. Dette klarer man med foreslått 45 mm indre tilleggsisolering.

Oldboy Oldboy skrev:
Njae, ikke helt. Duggpunktet vil alltid være inne i veggen, uansett hvor mye/lite isolasjon som finnes. (Unntaket er hvis temp & luftfukt inne vs. ute gjør at duggpunktet ligger under utetemp, noe som kan være tilfelle om sommeren.)
Derimot ser det ut til å ikke ha noen avgjørende betydning i tynnere vegger, ettersom fuktigheten drives ut og ventileres bort.

Tommelregelen er vel at fuktspærren ikke skal sitte lenger inn i veggen enn 1/3-del av isolasjonstykkelsen, nettopp for å sikre at duggpunktet alltid kommer utenfor. Dette ordnes med foreslåtte 45 mm indre tilleggsisolasjon.
Takk!
Er du også enig i at man kan la byggboarden sitte igjen og regle opp på 45mm nytt på den?

Ja, jeg ser ingen grunn til å fjerne den.

• Liker
Kage og 1 annen
  • Laddar…
@Daaaaaniel hvordan gjorde du det? Vi har lignende oppbygging og planlegger for renovering av overflater og flere stikkontakter.

Hva satte du for materialer på veggene? Beholdt du byggboarden?
Dro dere flere stikkontakter via rørkanalen?

M mxjolle skrev:
@Daaaaaniel hvordan gjorde du så? Vi har lignende oppbygging og planlegger for renovering av overflater og flere stikkontakter.

Hva satte du for materiale på veggene? Beholdt du byggboarden?
Dro du flere stikkontakter via rørkanalen?
Jeg beholdt byggboarden.
Satte 45mm lekter utenpå den. Fjernet all gammel el, men beholdt rørene i veggene, som gikk innenfor byggboarden. Dratt helt ny el i hele overetasjen i 45-rommet; ny slange. 45mm isolasjon. OSB. Gips.

Er ferdig med hele overetasjen nå; 110 kvadrat. Total nyproduksjon innendørs kan man si forenklet :)
I skrivende stund holder maler på å sparkle og male siste delen som er hall/kjøkken samt et soverom.

Legger opp et bilde... for det er jo alltid hyggelig

Renovering i gang med nymonterte vegger og tak, uferdige elektriske ledninger, malingspann og stige i et rom med tregulv.

• Liker
mxjolle og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.