Hei forumvenner!

Jeg trenger deres hjelp med tips og ideer.
Jeg har et hus som er bygd i 1952 som jeg renoverer ett av soverommene i. Jeg synes fra før at luften blir innestengt og lukter gammel sommerhytte i akkurat dette soverommet, så jeg valgte å rive ned eksisterende gipsvegger og tak for å kikke bak. Rommet har to yttervegger som begge er kledd med planker, det samme gjelder taket.

Panelvegger i et soverom fra 1952 med noen flekker og en åpen lysarmatur på taket. Verktøy og bygningsmaterialer ligger på gulvet.

Plankveggen ser delvis angrepet ut, og opp mot taket (møtet vegg/tak) så er det svartprikket i hjørnet mot ytterveggen. Jeg vil derfor rive ut gammelt materiale og erstatte med nytt. Plankene er imidlertid tørre.

Veggen er bygget etter følgende prinsipp (Innenfra og ut): Plankvegg - gammel tykk papp/lær/isoleringsblanding - Plank - vindsperre - Fasade.

Jeg tok ned en planke og noterer at eksisterende bindingsverk er 75 x 45 mm.

Treplanker fjernet i et rom under renovering. Åpen struktur viser gammel isolasjon og muligens mugg på fôringen mot vegg/tak. Veggen i et soverom fra 1952 med fjernet panel over et vindu, viser eldre isolasjon og regelverk bak treplanker. Vegger av trepanel med tegn til råte og et hull som avslører det underliggende isolasjonslaget. En spotlignende lysarmatur er synlig.

Jeg har tenkt:

1. Ta ned samtlige planker.
2. På beste mulig måte legge nye bjelker og isolere.
3. Fuktbarriere.
4. Installasjonslag.

Jeg er klar over at bruken av fuktbarriere er veldig omdiskutert. Jeg har lest meg opp så godt jeg kan og tenker å bruke fuktbarriere, samt sørge for at avtrekksluften er tilstrekkelig med hjelp av mekanisk avtrekksluft.

Jeg tar gjerne imot deres forslag om hvordan jeg renoverer på best mulig måte.

Takk på forhånd.
 
Det som sitter på din vegg pleier ikke å kalles planker, men bord. I prinsippet som rupanel. Betegnelsen planker brukes vanligvis for betydelig tykkere treverk, vanligvis mellom 50 og 75 mm tykt.

Jeg synes veggen ser ut som en typisk sommerhuskonstruksjon fra 50-tallet. 75 mm isolasjon var under standard allerede i 1952. Du må naturligvis ta ned all innvendig bordkledning, bygge på med ytterligere stendere, isolere, montere dampsperre og ny veggbekledning. At du skulle få plass til en installasjonssone vurderer jeg som urealistisk. Dampsperre forutsetter at du bruker mineralull som isolasjon. Det beste er å gå på med horisontale stendere, for eksempel 45x70 mm. Da får du en total isolasjon på 70+70=140 mm. Mye mer isolasjon vil nok gjøre rommet ubrukelig.

At enkelte bord er svarte, skyldes nok mest hvordan de ble håndtert før de kom på plass. De svarte prikkene i hjørnet er sikkert resultatet av kondens på grunn av den mangelfulle isolasjonen.
 
Takk for ditt svar :)
Det er helt korrekt at det er en tidligere sommerhytte som gjennom årene har blitt renovert til helårsbolig.
Hva tror du om innertaket som også består av planker. Skal jeg ta ned disse samtidig og stifte fast plasten direkte mot takbjelkene når jeg uansett holder på, eller er det unødvendig?

Når det gjelder veggens bærende evne, er det noe som liggende bjelker forbedrer?
Min første tanke var å bygge på (fortykke) eksisterende bjelker. Men det kanskje forårsaker problemer med kuldebroer i stedet og ikke tilfører så mye?

I veggen sitter det gammel isolasjon innkledd i lær som det ser ut (plassert på utsiden av bjelken mot fasaden). Bør jeg la den være? Som du ser på bildet så er det knapt noen isolasjon. Jeg ville nok fått plass med 75 mm isolasjon allerede slik det ser ut nå mellom eksisterende bjelker (med lærehistorien igjen), og deretter 70 mm til som du sa.

Mvh
 
Sist redigert:
Hvis du ikke bytter isolasjon er det ingen grunn til å røre innertaket.

45x75 mm lekter (burde være 50x75 siden man brukte ekte tommer den gang) er sikkert nok til å bære taklastene. Legger du de nye lektene horisontalt unngår du kuldebroer. Den gamle isolasjonen virker skum. Skiver i dag er nok 70 mm tykke.
 
  • Liker
Silfer
  • Laddar…
Et tips er å også sjekke mellom gulv og vegg slik at eventuell lukt/luft ikke kommer fra grunnmuren! Er jo lettere nå.
 
  • Liker
Silfer
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Et tips er å også sjekke mellom gulv og vegg sånn at eventuell lukt/luft ikke kommer fra grunnmuren! Er jo lettere nå.
Takk, ja helt klart :)
 
Nå har jeg fått ned de gamle plankene. Oppe i hjørnet på regelen ser det ut til å være noe hvitt, støv eller mugg, hva tror dere og hva bør jeg gjøre?

Så er det dette med isoleringen. Jeg trodde jeg var sikker på valget mitt av isolasjon, men det er jeg ikke. Det gjelder både for gulvbjelkelaget mot blindkjelleren (krypkjeller) og vegg. Jeg sitter og vurderer om jeg skal gå for

Dampsperre / mineralull
Dampbrems / Cellulose
Variabel Dampbrems / Mineralull eller Cellulose.

Hvordan ville dere andre ha gjort det og hvilke produkter ville dere bruke?
Huset har for øyeblikket ikke plast, og rommet hadde tidligere gamle byggmatter av mineralull. Isolasjonen i gulvbjelkelaget ser ut til å være av glassfiber.
Takets isolasjon består av sagflis.

Takk på forhånd.
 
  • Vegger med svart papir, trestenderverk, og gul plastpose i hjørnet. Trestenderne har ingen isolasjon, og en ledning henger langs venstre vegg.
  • Hjørnet av et rom med treverk, en hvit ledning og svarte overflater. Mulig hvitt støv eller mugg i toppen av hjørnet.
  • Trebjelker i et hjørne med antydning til hvitt støv eller mugg, en kabel langs veggen, og synlig sprekker mellom bjelkene.
Det er vanskelig å gi råd på avstand. Bruken av hygroskopiske isoleringsmaterialer (alltid å foretrekke) reduserer behovet for dampsperrer i plast. Samtidig må man ha et helhetsperspektiv.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.