Hei!
Vi har et undergulv av furugulv fra århundreskiftet på kjøkkenet som vi holder på å renovere. Vi tenker å slipe, beise og lakke det. På noen steder var gulvet "stygt", eller manglet helt, på grunn av at det har stått en kakkelovn på et sted, en betongsats har blitt støpt i gulvet i en åpning i en bærende vegg, vannbåren varme har blitt lagt inn en gang i historien osv. I tillegg var gulvet svært ujevnt. Jeg rev derfor, så forsiktig jeg kunne, en del av gulvet, la på bjelkelaget, og la tilbake plankene. Vi hadde en del planker spart fra lignende øvelser i resten av leiligheten også... men det er selvfølgelig ikke nok
Derfor må vi komplettere med et antall løpemeter nytt, massivt furugulv, og her kommer spørsmålene:
Takk på forhånd!
Vi har et undergulv av furugulv fra århundreskiftet på kjøkkenet som vi holder på å renovere. Vi tenker å slipe, beise og lakke det. På noen steder var gulvet "stygt", eller manglet helt, på grunn av at det har stått en kakkelovn på et sted, en betongsats har blitt støpt i gulvet i en åpning i en bærende vegg, vannbåren varme har blitt lagt inn en gang i historien osv. I tillegg var gulvet svært ujevnt. Jeg rev derfor, så forsiktig jeg kunne, en del av gulvet, la på bjelkelaget, og la tilbake plankene. Vi hadde en del planker spart fra lignende øvelser i resten av leiligheten også... men det er selvfølgelig ikke nok
Derfor må vi komplettere med et antall løpemeter nytt, massivt furugulv, og her kommer spørsmålene:
- Avstanden mellom bjelkene varierer en del, opp til ca 70 cm. Kommer et vanlig 25-millimeters furugulv til å svikte da? De eksisterende plankene er ca 35 mm tykke, og moderne massive furugulv er jo dimensjonert for 60 cm avstand.
- Siden de nye plankene er tynnere, må jeg legge på ytterligere under dem, 10 mm kan jeg tenke meg. Jeg kunne selvfølgelig bruke lister, men hva om man skulle legge kryssfinerplater og underlagsfoam/grålumppapp under hele det nye gulvet i stedet? Da burde det ikke svikte.
- For at det nye gulvet skal ligne det gamle mer, vurderer jeg å legge det med små glipper, kanskje 3 mm. Hva tror dere om det? Vil det knirke da?
Takk på forhånd!
Det gamle gulvet er trolig 1 1/4" tykt, men ok for 35 mm.
Mitt råd er at du bestiller gulvplanker av nøyaktig samme mål som de du har.
Det blir ikke så mye dyrere i innkjøp og mye bedre.
Enklere å legge.
Mitt råd er at du bestiller gulvplanker av nøyaktig samme mål som de du har.
Det blir ikke så mye dyrere i innkjøp og mye bedre.
Enklere å legge.
tenk på at virket du kjøper antagelig kommer til å krympe litt når du har det innendørs, for å være på den sikre siden kan du la det ligge innendørs i varmen 36-48 timer for å få det så tørt som det kommer til å bli i det rommet. legge ned fuktig virke med små sprekker blir kjempesprekker når det tørker
(om man er uheldig)
Takk for deres svar!
Vi valgte en litt annen approach til slutt. Som jeg nevnte, hadde vi en hel del panelbiter igjen fra den øvrige leiligheten. Mange av disse hadde ødelagt fjær, og noen var ikke not og fjær overhodet, men hadde blitt brukt som fris eller hva det heter.
I sann Martin Timell-overmot og inspirert bl.a. av denne fine siden, gikk vi og kjøpte den billigste håndoverfresen og elektriske høvelen på Claes Ohlson, høvlet bort ødelagte fjær og freste og limte inn 8-millimeterslister. Det ble ikke perfekt passform mellom den eksisterende noten og listen, men bordenes skjevheter og min ujevne fresing gjorde at det ble ganske bra friksjon likevel -- dvs. forhåpentligvis ikke så mye knirk. I noen tilfeller jukset vi og limte med PL400 for å fylle ut litt. Resultatet ser foreløpig lovende ut; dog ble det kanskje litt flere skjøter enn man kunne ønske. En annen lærepenge jeg har lært er å aldri sage gulvbord med stikksag, jeg burde vite bedre enn som så.
I dag har gulvet blitt slipt og blitt lasert ganske mørkt. Det blir skikkelig pent, tror jeg; veldig levende. Skal se om jeg kan legge ut et bilde når det er klart.
Vi valgte en litt annen approach til slutt. Som jeg nevnte, hadde vi en hel del panelbiter igjen fra den øvrige leiligheten. Mange av disse hadde ødelagt fjær, og noen var ikke not og fjær overhodet, men hadde blitt brukt som fris eller hva det heter.
I sann Martin Timell-overmot og inspirert bl.a. av denne fine siden, gikk vi og kjøpte den billigste håndoverfresen og elektriske høvelen på Claes Ohlson, høvlet bort ødelagte fjær og freste og limte inn 8-millimeterslister. Det ble ikke perfekt passform mellom den eksisterende noten og listen, men bordenes skjevheter og min ujevne fresing gjorde at det ble ganske bra friksjon likevel -- dvs. forhåpentligvis ikke så mye knirk. I noen tilfeller jukset vi og limte med PL400 for å fylle ut litt. Resultatet ser foreløpig lovende ut; dog ble det kanskje litt flere skjøter enn man kunne ønske. En annen lærepenge jeg har lært er å aldri sage gulvbord med stikksag, jeg burde vite bedre enn som så.
I dag har gulvet blitt slipt og blitt lasert ganske mørkt. Det blir skikkelig pent, tror jeg; veldig levende. Skal se om jeg kan legge ut et bilde når det er klart.
Du limte vel ikke i begge sporene i alle fall? I så fall kan du banne på at fjæra vil sprekke midt i to når det krymper om vinteren. Apropos stikksag, jeg synes det går bra å sage gulv med stikksag hvis man sørger for å vende gulvet opp-ned når man sager. Nesten alle flisene går jo oppover. Men det er klart, sagblad er vel å foretrekke. Så synes jeg at gulvet godt kan ligge i flere uker eller måneder innendørs før man skrur det fast. Ikke engang da er det helt tørt. Jeg vet riktignok ikke hvordan det er med kjøpegulv siden jeg selv bare har brukt hjemmesagde gulv som har hatt utendørs fuktighet når jeg har båret inn det. Et gulv lå i ca. 6 uker før jeg skrudde det fast, og til tross for det måtte jeg slå det sammen en gang til. Det var riktignok ganske grovt, ca. 30cm, men også smalere planker krymper en del over tid.micke4711 skrev:
Klikk her for å svare