Har et 30 år gammelt Älvsbyhus som på den tiden ble bygd med et vindfang som entré. Jeg har aldri likt dette vindfanget som gir en mørk og lite innbydende inngang til huset. Jeg har derfor bygget om hele vindfanget til en forstue og flyttet ut ytterdøren, men har fortsatt en glasset innerdør der den gamle ytterdøren var plassert. Gjennom dette har jeg nå fått en lys og bra entré og dessuten ca. 6 m2 større boareal. Problemet som likevel finnes er at jeg har brukt tre vegger som tidligere var yttervegger til nå å være innervegger utstyrt med MDF-plater på låsepanel. Den fjerde veggen, den med ytterdøren, er nybygd og fullt isolert med fuktbarriere innerst og vindsperre ytterst. De tre tidligere ytterveggene valgte jeg å ikke utstyre med fuktbarriere siden en slik naturligvis finnes på andre siden av disse veggene, og jeg ville i så fall ha innestengt veggen med plast på begge sider. Spørsmålet er, må jeg alltid sørge for å ha lavere temperatur i dette nye rommet enn det som er på de andre sidene av veggene for å unngå fuktvandring i disse veggene? En av disse veggene er mot garasjen der det normalt er ca. 12-15 grader om vinteren, de andre veggene er mot rom med normal romtemperatur.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.