I min verden skal du kontakte en bygningsingeniør eller byggnadskonstruktör så snart som mulig, da det du beskriver krever profesjonell hjelp på stedet. En virkelig seriøs byggentreprenør ville også fungere, men da virker det som du må bytte ut nåværende.

En murt fasade (skalmur) er normalt forankret med kramler i et stabiliserende bindingsverk av tre, en stamme av betong eller lignende. Muren i seg selv er ikke stabil uten denne forankringen.

Jeg hadde lignende prosjekter 1980+. Det gikk bra. Vi har måttet bytte hele innvendige konstruksjonen. Den har blitt bærende på nytt. Iaf. Først konstruksjon festet med bånd opp i takstolene, nede med bolt. Mot vegg med bolt. Det var 45x95 i vårt tilfelle.
Luftspalte på ca 30mm. Lekter rundt hvert fag. Masonite trykket inn (asfa var bedre, men var dyrere) vanlig isolasjon, pe folie. Stående 45 x45, festet på tidligere 45x95, elinstallasjon, isolasjon gips på det. Huset står fortsatt...

Det er da det er skikkelig bra med en spikerpistol!

Sist redigert:
Som sagt så har jeg ingen peiling på tegl i det hele tatt, men hvis man ser på dette bildet ligger en takstol rett over et vindu med noen murede tegelrader under og jeg ser ingen bjelke (eller støtte), hva skjer hvis det blir snølast på taket?

Noen som har peiling på teglbygninger?

Veggen har ubehandlet murstein med en takstol over et vindu, murte rader under. Rød pil peker mot forbindelsen takstol og murvegg.

Det kan skje mye.
Jeg anbefaler TS å stemple under hver stol. Han kan bruke det marerialet som er tenkt til renovasjonen.

Og også forankre det i gulvet midlertidig. Mot samme taksperrer der han klippet båndene.

Akkurat nå utgjør det øvrige taket støtte for den biten i kjøkkenet. Hvis det kommer kraftig last og vinden så prøver å løfte taket, kan han bli uten tak!

TS. Hvis du har taket på plass, bygg den nye bærende veggen snarest. Den som har sittet under denne delen der du klippet båndene. Det tar typisk 4 - 5 timer. Resten kan du ta i ditt tempo over flere år om så ønskes.

Ts.
I dag skulle jeg gjøre slik. (har tegnet på mobilen hehe).

Det gule 45x120 (minst) røde 45x145 som felles inn i 45x120 stående for å ta opp laster fra takstoler. Forankre mot takstoler, gulv og vegg.
Rundt hver regel mot teglveggen spikre på remser saget masonite 100mm. Ca 20 mm kommer til å stikke ut.
I hvert fag presse inn masonite med den glatte siden mot tegl.
Inn med isolering. Plastfolie. Sala på 45x45 liggende. Isolering. Glespanel vertikalt mot hver tidligere 45x120. Dra el. På med gips. Sørg for at gipsen løftes fra gulvet en 5-10mm.

Lykke til.

• Murvegg med markeringer i gult og rødt, trolig for bygginstruksjon. Vindu i veggen viser et rom på motsatt side. Takbjelker synlig.
Takk for deres råd og deres engasjement.

Jeg har et byggfirma med snekkere som har revet, men det virker også som dere synes at de har revet for mye av den bærende konstruksjonen.

Rart når man overlater en renovering til dem man tror er proffer og det blir slik. de har til og med hatt en egen byggkonsult på stedet som har godkjent nedrivingen samt godkjent montering uten bjelkelinjer, bånd eller annen forankring i teglveggen, det overrasker meg.

Vurderer nå om jeg må melde dette til kommunen da den bærende konstruksjonen er revet, det er også viktig at det bærer slik at det ikke blir setninger etter noen år.

Det blir ingen setninger om du stempler takstolene nå! Bare slå inn noen 45x70 under takstolene. Stram bare ikke for mye.

Hei og takk for deres svar, tegninger og forslag.

Jeg lurer på om man som byggherre bærer alt ansvar eller om byggefirmaet tar over det når arbeidet starter, hva skjer om byggefirmaet plutselig utfører noe som fører til skade på bygning eller person, hvem er da ansvarlig er det fortsatt byggherren eller trer selskapets forsikring inn? Noen som vet?

Ytterst er det du som har ansvaret. Derfor må du ha noen kyndige som gransker alt. Du skal også sjekke at byggefirmaet har nødvendige forsikringer.

De har en småbedriftsforsikring, vet ikke om det er tilstrekkelig men antar at det er det.

Selv små firmaer har omfattende ansvarsforsikringer. Rkng deres fb og sjekk hva som inngår.

Kjenner dere til en dyktig besiktningsmann/kvinne i Skåne/Halland?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.