Ja, klargjør med bilder så får du kanskje svar.......
Spørsmålet ditt er veldig uklart.
Hvis du har en teglvegg trenger du vel ingen vindsperre, og det er vel ikke optimalt å sette opp en reisverksvegg i tre på innsiden.
Enten stålprofiler eller muring med uorganisk materiale typ tegl, leca eller lettbetong. :x
Selv om det har vært tre før, så innebærer jo ikke det at det er korrekt tenkt.
Klart at tre kan fungere, men hvorfor blande inn tre i en steinbygning, med alt det kan innebære med risiko for mugg osv.
Hvis du nå skal begynne på nytt så er det vel bedre å bruke det tenkelig beste materialet ... og det er ikke tre i en teglbygning !! Se tidligere innlegg.
Hva du kan kreve? Ja, er du eieren så kan du kreve hva som helst, til og med bladgull på veggene.... bare du er villig til å betale.
Finnes det omstendigheter i saken som du ikke har fortalt siden du lurer på hva du kan "kreve"?
Jeg sender et bilde av hvordan det så ut tidligere. Huset stod klart i 70, det finnes ingen fukt eller mugg i huset.
Jeg lurer på hva jeg kan "kreve" av byggefirmaet som jeg har engasjert for å utføre arbeidet, jeg mener for å bygge riktig? Omstendighetene er hvis det er revet for mye og hva det da kan føre med seg.
Er det renovering som gjelder, eller noen annen grunn til at dere river? Burde jo ellers være spesifisert hva som skal gjøres og kanskje også hvordan. Men om du har byggfirma så burde de som tidligere sagt, sette opp på nytt men ikke med tre
Om det hadde vært meg så ville jeg (enklest) satt opp en regelvegg i stål med en luftspalte til tegl på minst 20 mm. Isolert til ønsket tykkelse og kledd med sementplater (fermacell eller tilsvarende), - ingen fuktsperre - ikke papirkledde gipsplater.
eller bygget opp en innervegg av lettbetong, leca (10-15 cm) eller lignende, og mellom dem eventuelt isolasjon (steinull) av ønsket tykkelse. Jeg ville også med jevne mellomrom festet ankre slik at teglveggen og innerveggen forankres i hverandre for bedre stabilitet. Selvsagt armert innerveggen hver 3. eller hver 4. skift i henhold til produsentens anvisninger.
Sørg for at teglveggen (ytterfasaden) har åpne stussfuger i 1. og 2. skiftet ca. 0,5-0,75 cm mellomrom for ventilasjon av eventuell vann som trenger inn gjennom tegl eller fuger som er utette eller mettet av vedvarende regn.
Når huset stod ferdig i 1970 var taket flatt, deretter ble det gjort en takløft direkte på det eksisterende taket. Så den konstruksjonen dere ser på bildet bærer et flatt tak.
Jeg har også mange spørsmål om hvordan det fungerer rent byggteknisk, hvordan man kan rive og hvordan man bygger opp (renovering).
Det finnes utvendige hjørnelektere som kanskje finnes for å avlaste.
Takk for engasjementet deres.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.