Hei.
Har i dag revet bort gammel vev i stuen som har sittet der siden 1980. På ett sted under det ene vinduet fulgte gipsen med, og den bare faller fra hverandre når man pirker på den. Dessuten er det enten en sprekk eller dårlig skjøt midt mellom to stendere. Videre var det tidligere et element som var plassert der som noen ganger utløste jordfeilbryteren når man skrudde det på, og det fungerte aldri siden vi flyttet hit for 1,5 år siden. Kan dette være en fuktskade? Kjenner ingen fukt eller lukt som det er nå, men gipsen er veldig porøs, og pappen på gipsen løsner fra gipsen. Eller det motsatte, at elementet har tørket ut gipsen? Legger ved bilder. At gipsen er borte helt i en firkant rundt vegguttaket er fordi den boksen satt bak gipsen når vi trakk frem jord til stuen.

• Skadet gipsvegg under et vindu med synlig isolasjon og stikkontakt; papiret løsner og gipsen faller fra hverandre.
  • En nærbilde av en vegg med skadet gips, hvor store flak har falt av, og en hvit installasjonsboks er synlig midt i bildet.
  • En vegg med skadet gips der pappen flasser av, viser en sprekk og synlig isolasjon. En finger peker på en sprekk under et vindu.

Beste svar

Det er altfor rent og fint for at det skal være fukt synes jeg det ser ut som. Men gammel gips uten papp på er skikkelig sprø. Så jeg tror mer på det.

• Liker
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Takk for raskt svar!
Ved nærmere ettertanke så er jo gipsen sprukket fra gulv til vinduet rett ved det ene festet til elementet. Et skikkelig slag på elementet så sprekker nok gipsen slik.

• Liker
SkitOxe
  • Laddar…
Riv ned alt som trengs og sett opp ny gips. Det kommer ikke til å bli bra ellers.

• Liker
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Riv ned alt som trengs og sett opp ny gips. Det kommer ikke til å bli bra ellers
Selvfølgelig kommer jeg til å rive gipsen. Ville mest ha en pekepinn nå om jeg skal mistenke fuktskade og trenger å utbedre noe mer.

En oppdatering med hvordan det så ut bak gipsen. Det mørke i isolasjonen er ikke noe bemerkelsesverdig heller?

• Isolasjon bak gips med mørke flekker; et strømuttak er synlig.
  • Rivd gips avslører trekonstruksjon og gul isolasjon med mørke flekker, synlige skruer og plast.
Nei, det er bare luftbevegelser som har tatt med seg smuss som har festet seg i isolasjonen.

• Liker
Marcus Ericsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.