Jeg er ny på dette forumet, men håper at dette er riktig sted å få hjelp. Vi har et hus fra 60-tallet med en stor fin skiferbelagt betongtrapp foran huset. Da noen steiner satt løst oppdaget jeg dessverre at ca. 10 finbetong under steinene hadde blitt til sand og at det hadde rent inn vann i huset, da syllene ligger under trappens nivå. Den skadede finbetongen er nå borte, og de råtne syllene er byttet. Mitt spørsmål er hvordan jeg nå skal støpe tilbake trappen på best mulig måte. Årsaken til skaden på syllen er nok at det er støpt opp mot trestenderne (takpapp imellom) og at syllene ligger under trappens nivå. Er jeg nødt til å senke hele trappen, dvs. pigge bort ytterligere 15 cm veldig hard, armert betong og lage et ekstra trinn (åpent) opp til døren - 2 på bildet. Eller kan man lage en avløpsrenne som ligger under grunivå - 1 på bildet. Andre forslag er også velkomne. Håper bildet er noenlunde tydelig. Trappeskisse med materialmerking: betong, dør, tre (syll + reglar), tegl og grunn til kjeller, sett fra siden og ovenfra. Markeringer "1" og "2" i skissen. mvh marcus

Litt vanskelig å svare på uten å ha sett det på stedet. Betong er normalt ikke vanntett, og heller ikke fuger mellom stein. Så der må det jo finnes en form for bestandig fuktisolering mellom trapp og yttervegger. I tillegg må man regne med at trappen beveger seg i forhold til huset og dermed forårsaker en viss slitasje på fuktisoleringen. Jeg kunne tenke meg en ny asfalt- eller gummibasert fuktisolering som dekker ytterveggen og kjellermuren. Deretter et eller annet isolasjonsmateriale, f.eks. frigolit, som utgjør "gnissbeskyttelse" som man dekker med et tynt pusslag øverst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.