8.630 lest ·
45 svar
9k lest
45 svar
Fuktskade under vindu
Ditt feil er/var å godta selgerens besiktigelse. Man skal alltid ansette en egen takstmann.
Dette hjelper deg dog ikke i denne situasjonen uten vi må forsøke å resonnere oss frem til hvor problemet er og få stopp på det.
Dessverre har jeg ikke noe bra forslag å komme med akkurat nå.
Dette hjelper deg dog ikke i denne situasjonen uten vi må forsøke å resonnere oss frem til hvor problemet er og få stopp på det.
Dessverre har jeg ikke noe bra forslag å komme med akkurat nå.
Jeg skjønner at det var dumt men megleren solgte det inn så bra, at vi slapp besiktige selv og at siden vi fikk en telefon-gjennomgang i stedet trodde vi at det var OK.roland53 skrev:
Men lett å være etterpåklok!
Hvis jeg får tettet så det ikke kommer inn mer vann, holder det da med kupevarmer og la det tørke skikkelig ut eller må jeg gjøre noe mer?
Trolig er ikke blikkenslagerarbeidet like bra på vinduet som lekker som på det du har fotografert. Kan du ikke ta et bilde utvendig av vinduet det gjelder?Jvona skrev:
Kan nok klatre opp på stige i morgen.öringen skrev:
Greien er at det ser omtrent likt ut under samtlige vinduer på 2 sider av huset, dvs de som har fått utholde slagregn, vind og høststormene.
Det er en støpt kjeller, men bildene er fra soverommet i 3. etasje så markfuktighet virker vel urimelig?MSjöström skrev:
Det har rent fra vinduet og ser ut til å ha samlet seg nede ved gulvlisten
Hvis du nå uansett skal bytte fasade og vinduer om kort tid;
Utstyr deg med en fugepistol og et antall tuber passende tetningsmiddel (silikon?) og påfør på alle steder du mistenker har sprekker som lekker inn vann (på utsiden!). Avvent en stund og eventuelt fortsett med tettingen.
Du løser problemet midlertidig selv om det ikke blir så estetisk pent, men forhåpentligvis blir det tett til du gjør ditt renoveringsarbeid.
Frileg fuktskaden på innsiden og la det lufttørke.
Utstyr deg med en fugepistol og et antall tuber passende tetningsmiddel (silikon?) og påfør på alle steder du mistenker har sprekker som lekker inn vann (på utsiden!). Avvent en stund og eventuelt fortsett med tettingen.
Du løser problemet midlertidig selv om det ikke blir så estetisk pent, men forhåpentligvis blir det tett til du gjør ditt renoveringsarbeid.
Frileg fuktskaden på innsiden og la det lufttørke.
Spørsmål:Jvona skrev:
Ble besiktigelsen overdratt til dere? Slik at dere har reklamasjonsrett / forsikringen som skal dekke ting besiktigelsesmannen burde ha oppdaget men savnet.
Da er jo ikke alt tapt.
Du bør nok sikte på avfukter snarere enn kupevarmer.Jvona skrev:
Drar og kjøper en boks utefug i morgen, bør vel være best?roland53 skrev:Om du nå uansett skal bytte fasade og vinduer innen kort tid;
Forbered deg med en fugesprøyte og et antall tuber egnet tetningsmiddel (silikon?) og sprøyt på alle steder som du kan mistenke har sprekker som slipper inn vann (på utsiden!). Avvent en tid og eventuelt fortsett med tetningen.
Frilegg fuktskaden på innsiden og la det lufttørke.
Går løs og fyller på i alle tenkelige sprekker, kanter og hjørner.
Estetisk er det likegyldig, så fort våren kommer blir det nye vinduer og trepanel.
På innsiden fortsetter jeg å rive bort og frilegge alt som er fuktig og lar det tørke ordentlig, kupevarmer og noen konvektorelementer burde kanskje fremskynde prosessen?
Når fasade og vinduer er byttet, så gjenoppretter jeg overflatene på innsiden.
Jeg trenger ikke å behandle skadene for øvrig, f.eks. med boracol, korrekt?
Har jeg glemt noe?
Jepp, inspeksjonen ble overført til oss.geekling skrev:
I protokollen står det følgende:
Vinduer trenger maling.
Ikke mer, ikke mindre.
Er avfukter bedre?
Hvor lenge kjører man med avfukteren?
Når du er sikker på at lekkasjen har stoppet, så ville det nok være smart å sjekke bak innerpanel o.l. så det ikke finnes mugg der.
Jeg ville nok ha byttet ut fuktskadet materiale for å være sikker, men uttørking og boracol fungerer også.
Det finnes selskaper som gjør fuktmålinger og uttørkinger, dessverre er Anticimex en stor aktør innen dette feltet og det er vel kanskje ikke favorittselskapet ditt akkurat nå?
Jeg ville nok ha byttet ut fuktskadet materiale for å være sikker, men uttørking og boracol fungerer også.
Det finnes selskaper som gjør fuktmålinger og uttørkinger, dessverre er Anticimex en stor aktør innen dette feltet og det er vel kanskje ikke favorittselskapet ditt akkurat nå?
Hva mener du med innerpanel?roland53 skrev:Når du er sikker på at lekkasjen har stoppet, så ville det nok være smart å sjekke bak innerpanel og lignende så det ikke finnes mugg der.
Jeg ville nok byttet ut fuktskadet materiale for å være sikker, men uttørking og boracol fungerer også.
Det finnes selskaper som gjør fuktmålinger og uttørkinger, dessverre er Anticimex en stor aktør innen dette området, og det er vel kanskje ikke ditt favorittselskap akkurat nå?
Det som vises på bildene er trekonstruksjonen som jeg har frilagt.
Vet ikke om jeg tør gi meg på å gjøre inngrep i konstruksjonen.
Ville vært fint om det holdt med tørking og boracol.
Anticimex kan dra til *sensur*
I så fall om besiktningen nå er skrevet på dere, les papirene nøye for å sjekke vilkårene om deres besiktning og hvordan/hvor/etc. dere henvender dere for å gjøre en reklamasjon. Spesielt paragrafene om besiktigelsensmannens oppgaver og ansvar.Jvona skrev:
Vel, den samler jo opp fukten i stedet for bare å flytte den rundt, slik at vanndampen kondenserer et annet sted i huset og skaper problemer der.Jvona skrev:
Til det er tørt.