Jvona skrev:
Hva mener du med innerpanel?
Det som vises på bildene er trestammen som jeg har frigjort.
Vet ikke om jeg tør å gjøre inngrep i stammen.
Nja, for eksempel de plankene som vises under vinduet tilhører ikke stammen for eksempel. De stopper jo under vinduet og har ingen bærende funksjon.
Fjern en for å få en oppfatning av hvordan fuktigheten har spredd seg bak.

roland53 skrev:
Nja, f.eks de plankene som vises under vinduet tilhører ikke stenderverket f.eks. De stopper jo under vinduet og har ingen bærende funksjon.
Fjern en for å få en forståelse av hvordan fukten har spredd seg bak.
Aha.

Men utenfor finnes jo bare eternitt. Er vinduet bærende?

Nei, det må finnes noen bærende regelar som eterniten er festet på, og der innerpanelen også er festet på.

roland53 skrev:
Nei, det må være noen bærende regler som eterniten er festet på, og der innerpanelet også er festet på.
Eterniten sitter spikret på lekter ca 25x25 mm som ikke burde kunne bære.

Innerpanelen er 50 mm tykk

Min gjetning er at det sølvfargede blekket ikke er greit og det renner inn vann ved dem. Både det første og andre bildet gjør at jeg ville ha sjekket disse grundigere.

Så du mener at på innerpanelet er lektene som eterniten sitter på spikret direkte?

Finnes det ingen isolasjon. Hvor tykk er veggen totalt?

roland53 skrev:
Så du mener at på innerpanelet er lektene som eterniten sitter på spikret direkte?

Finns det ingen isolering. Hvor tykk er veggen totalt?
Veggen består innenfra og ut av:
Tretex, tynn papp, 50 mm panel/plank/regler eller hva man kaller det, lekt og så eternit

stake skrev:
Min gjetning er at det sølvaktige blekket ikke er ok og det lekker inn vann ved dem. Både første og andre bilde gjør at jeg hadde sjekket disse nærmere.
Mener du at det kommer inn i overkant, for der sitter ingen tetning, eller under for der sitter heller ingen tetning

I så fall vil du sannsynligvis se omfanget av fuktskadene når du river eterniten til våren. Trenger kanskje ikke gjøre mer enn å få stoppet lekkasje og tørke ut mest mulig akkurat nå.
La noen sakkyndige besiktige på stedet, det er vel kun da man kan gi et godt råd.

På det første bildet ser det ut som det renner inn på venstre side da listen ikke går ned over blekket. På det andre bildet ser det svart ut under blekket så jeg ville ha sjekket nøyere der. Det burde også være synlig bare du åpner vinduet.

roland53 skrev:
I så fall lærer du se omfanget av fuktskadene når du river eterniten til våren. Trenger kanskje ikke gjøres mer enn få stopp på lekkasje og tørke ut mest mulig akkurat nå.
La noen sakkyndig besiktige på stedet, det er vel kun da man kan gi et godt råd.
Jo det er klart. Men tør man vente til da?
Det svarte er vel muggsopp antar jeg. Vil ikke at huset skal bli spist opp før våren behager å dukke opp

stake skrev:
På første bildet ser det ut som det renner inn på venstre side da listen ikke går ned over blekket. På andre bildet ser det svart ut under blekket så jeg hadde sjekket nøyere der. Det burde også synes bare du åpner vinduet.
Når jeg åpner vinduet så er det fullt med tørkesprekker

Generelt synes jeg at blikk/blikkarbeidene ser helt ok ut. Jeg tror skurken i dramaet heter vind. Den får vann til å renne/presses oppover/til sidene/inn i sprekker/ja, rett og slett overalt hvor det kan komme fram. Da er det ikke sikkert at det holder med et godt normalt blikkarbeid/blikkdekking, men det må også tettes i alle sprekker som finnes. Dette har jo allerede blitt foreslått, og du er på vei til å utbedre det, så det er bra.

Åpnes vinduene innover?
Hvordan ser tetningslistene ut rundt vinduet?
Hvis ikke tetningslistene er bra/intakte overalt, kan vann presses inn den veien også.

Det svarte du ser på plankene er ikke mugg, men misfarging.
Siden denne lekkasjen trolig bare har skjedd ved slagregn, har det ikke vært konstant fuktig, men det bør ha rukket å tørke opp innimellom. Ettersom det ikke sitter noen isolasjon utenpå, bør uttørking/ventilering ha gjort at plankene kan være ok til tross for misfargingen. Du trenger å sjekke at treverket er ok (= ikke råttent) ved å trykke med en Morakniv/ål el likn og kjenne at treet ikke er mykt. Når vinduene er byttet og det ikke lekker inn mer, kan du vaske med Boracol (og la det tørke ordentlig såklart) før du ordner innvendige vegger og tapeter.

De stående 50mm plankene er husets bærende konstruksjon.

Oldboy skrev:
Generelt synes jeg at platene/blikkarbeidene ser helt ok ut. Tror at synderen i dramaet heter vind. Den får vannet til å renne/presses oppover/til sidene/inn i sprekker/ja akkurat overalt hvor det kan komme inn. Da er det ikke sikkert at det holder med en god vanlig blikkarbeid/blikkdekking, men det må også tettes i akkurat alle sprekker som finnes. Det har jo allerede blitt foreslått og du er på vei til å utbedre det, så det er bra.

Åpnes vinduene innover?
Hvordan ser tetningslistene ut rundt vinduet?
Hvis ikke tetningslistene er bra/intakte overalt, kan vann presses inn den veien også.

Det svarte du ser på planken er ikke mugg, men misfarging.
I og med at denne lekkasjen antagelig kun har skjedd ved slagregn, har det ikke vært konstant fuktig, og det bør ha rukket å tørke opp innimellom. Siden det ikke sitter noen isolering utenpå, bør uttørking/ventilasjon ha gjort at planken kan være ok til tross for misfargingen. Du trenger å sjekke at treverket er ok (= ikke råttent) ved å trykke med en Morakniv/syl el lignende og kjenne at treet ikke er mykt. Når vinduene er byttet og det ikke lekker inn mer, kan du vaske med Boracol (og la det tørke ordentlig selvfølgelig) før du gjør i stand innvendige vegger og tapet.

De stående 50mm plankene er husets bærende stamme.
Hei

Har i dag sett over samt byttet noen av gummilistene, noen var virkelig dårlige.
Har også tettet med utefug og silikon i alle tenkelige sprekker.
Avsluttet med å dra en skikkelig rand rundt vinduet og dro så igjen det.

Vinduene åpnes utover, vrivindu.

Jeg satte en 2 kW byggvifte i går kveld, og alt er tørt nå, føles det som i alle fall.

Har prøvd å hugge litt med en kniv, og det er stumt, ca. 1 mm trevirke gikk å skrape bort, så var det friskt under.

Sist redigert:
  • Liker
MSjöström
  • Laddar…
Da er det bare å avvente til neste stormvær kommer. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.