Jeg bor i et hus med min familie - et hus som vi holder på å totalrenovere. I løpet av et års tid har vann lekket ut i gulvet gjennom en gulvsluk. Asfaltboarden, isoleringen og gulvbjelkene var gjennomtrukket. Før ferien rev vi bort isoleringen og asfaltboarden som var våt, pluss en god stykkemargin. Hullet mot krypkjelleren har vært åpent siden da.
Vårt hus er 30 år gammelt og ble bygget i moduler. Det står på lecablokker, og før de begynte å montere modulene, spikret de fast asfaltboarden under gulvbjelkene. Derfor er en bit asfaltboard fremdeles fastklemt under bjelkene. I går lånte vi en fuktmåler av kommunen. En måling av asfaltboarden og bjelkene viser at fuktinnholdet varierer fra 18-59 prosent.
Bør vi lete etter en løsning og få bort asfaltboarden som ligger fastklemt? Eller skal vi tette igjen hullet med ny asfaltboard og plassere kupévarmer samt avfukter i gulvspaltene før vi måler igjen og deretter kan isolere og fortsette med renoveringen?
Eller kan noen tipse om et konsulentfirma som er villig til å gi råd, uten å bygge selv?
Vårt hus er 30 år gammelt og ble bygget i moduler. Det står på lecablokker, og før de begynte å montere modulene, spikret de fast asfaltboarden under gulvbjelkene. Derfor er en bit asfaltboard fremdeles fastklemt under bjelkene. I går lånte vi en fuktmåler av kommunen. En måling av asfaltboarden og bjelkene viser at fuktinnholdet varierer fra 18-59 prosent.
Bør vi lete etter en løsning og få bort asfaltboarden som ligger fastklemt? Eller skal vi tette igjen hullet med ny asfaltboard og plassere kupévarmer samt avfukter i gulvspaltene før vi måler igjen og deretter kan isolere og fortsette med renoveringen?
Eller kan noen tipse om et konsulentfirma som er villig til å gi råd, uten å bygge selv?
Uten å vite sikkert tror jeg at Anticimex ikke har byggkompetanse i selskapet? De har vært her en gang tidligere i en annen sak, men da var de mer interessert i å selge sin pakkeløsning til krypkjelleren enn å gi konkrete byggråd: de ville ha drøyt 150.000 kroner for å bygge om hele grunnmuren. Vi ryddet opp der nede (fjernet 30 år gammelt overflødig byggemateriale) og ba Anticimex komme tilbake. Den nye inspeksjonsfyren sa da at vi ikke trengte tiltakene som den første hadde foreslått.
Klikk her for å svare