Jeg har et 1 1/2-plans hus med kjeller fra 40-tallet, bygget i hvit gassbetong helt opp til mønet på gavlene. Mellometasjen er av tre, bunnbjelkelaget er av betong (kjellergulvet likeså) og takkonstruksjonen av tre med feilaktig tilleggsisolering av spon og mineralull gjort på 80-tallet. Huset har to takarker i tre, hvor veggene også må utbedres.

Fukt kondenseres på undertaket fordi det ligger mineralull i taket, direkte mot undertaket. En takstmann har sett på det og slått fast at man må lufte taket, dvs. rive alt, fjerne gammel isolasjon, bygge opp med distanser på takstolene og gjøre ny isolasjon samt ny undertak. MEN - han sier også at man skal plastre inn vegger og tak fra innsiden og anbefaler at man samtidig installerer mekanisk ventilasjon.

Jeg skal hyre noen for dette, men er usikker da jeg har lest at det kan være vanskelig å få folien tett i gamle hus. Tenk også på at det er gassbetong på gavlveggene (hvor bra er det å plastre dem?)

Hva jeg forstår, finnes det forskjellige alternativer som jeg trenger hjelp med å vurdere:

1) Plast innertak og vegger samt luftsprekk i tak, i henhold til takstmannens forslag.
2) Bytte alt treverk (eventuelt ikke takstoler) og bygge som før, dvs. med spon el. organisk materiale, men ikke plastre inn vegger og tak.
3) Annet alternativ?

Jeg ville vært utrolig takknemlig om noen som har gjort dette (og som har hatt fuktproblemer i lignende bygg) kunne gi sin anbefaling på beste metode. Det ser ut til å bli forskjellige svar avhengig av hvem man spør.

Men alle velbegrunnede erfaringer og tips tas imot med takk av en forvirret huseier...

Har dere dessuten tips om et BRA firma i Stockholmsområdet med erfaring fra dette, ville det vært ypperlig!

Takk på forhånd!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.