Vi har masse oppbevaringsplass i en stor driftsbygning, men nesten ingen steder å oppbevare ting fuktsikkert.
Hvis jeg vil bygge et "tørt" lager inni driftsbygningen, hva skal jeg tenke på da?
Hva kreves når det kommer til oppvarming, isolering, ventilasjon, etc?
Billig drift er prioritert.
Hvis jeg vil bygge et "tørt" lager inni driftsbygningen, hva skal jeg tenke på da?
Hva kreves når det kommer til oppvarming, isolering, ventilasjon, etc?
Billig drift er prioritert.
Hva slags ting må være "fuktsikkert" oppbevart? Vi har/har hatt forskjellige "sommerhytter" med diverse uthus/økonomibygninger som alltid har vært kalde om vinteren, og har der oppbevart diverse "normale" ting uten å ha hatt noen fuktproblemer.magnusj skrev:
Ja lignende ting har jeg uten problem oppbevart i kaldstilte sommerhytter. Har massevis av klær, bøker med mer uten problem. Jeg ville kanskje ikke oppbevart kostbare antikviteter derimot. Om mine hytter har vært mindre fuktige enn din driftsbygning lar jeg være usagt. Kanskje er det så.magnusj skrev:
Og så bor Alfredo i Västernorrland, for å være Sverige så holder det seg relativt tørt.
Men fuktsikkert, det eneste som trengs er oppvarming og muligens litt ventilasjon, rent teknisk så trengs ikke ventilasjon hvis du ikke tilfører fukt, men det blir nok lett litt instengt lukt ellers.
Dermed trenger du å bygge et rom som du isolerer nøye, jo mer isolasjon desto mindre varme vil det kreve. Deretter varmer du dette med f.eks. en direktevirkende elradiator. Aller beste ville være en termostat som styrte på RH i stedet for temperatur, men det finnes nok ikke (i så fall får du bygge en selv). Nest best er trolig å ha termostaten på (minst) 15 grader sommerhalvåret og 10 grader om høst, vinter og vår.
Tenk at du trenger å ha ca 10 grader over utetemperaturen for å være sikker. Vår og sommer er ikke luftfuktigheten like høy så da klarer du deg trolig nesten helt uten oppvarming alternativt bare litt.
Men fuktsikkert, det eneste som trengs er oppvarming og muligens litt ventilasjon, rent teknisk så trengs ikke ventilasjon hvis du ikke tilfører fukt, men det blir nok lett litt instengt lukt ellers.
Dermed trenger du å bygge et rom som du isolerer nøye, jo mer isolasjon desto mindre varme vil det kreve. Deretter varmer du dette med f.eks. en direktevirkende elradiator. Aller beste ville være en termostat som styrte på RH i stedet for temperatur, men det finnes nok ikke (i så fall får du bygge en selv). Nest best er trolig å ha termostaten på (minst) 15 grader sommerhalvåret og 10 grader om høst, vinter og vår.
Tenk at du trenger å ha ca 10 grader over utetemperaturen for å være sikker. Vår og sommer er ikke luftfuktigheten like høy så da klarer du deg trolig nesten helt uten oppvarming alternativt bare litt.
Klikk her for å svare