Hei alle kunnskapsrike.

Vi har nettopp fått vårt hus i byggesett reist og tett av to snekkere. Huset hviler på et bjelkelag som igjen hviler på en isolert krypkjeller (det vil si ingen tørkende betongplate under, men sålen står direkte på en radonduk som har 300 mm isolasjon under).
Virket har ligget under presenning under byggetiden og har så vidt jeg vet ikke blitt utsatt for direkte regn (med mindre det har skjedd hos husleverandøren) og har heller ingen misfarging. Men når jeg nå måler fuktighetsinnholdet, ligger det på 17-18% i stendere/bjelker/sålbenk. Måleren er en billig en og presisjonen er angitt til +- 2% så verdien kan ligge et sted mellom 16-20% hvis man kan stole på det.
Av denne grunn vurderer jeg hvordan man skal gå frem med avfukting samt isolering/dampsperre fremover? Er det bare å kjøre på, eller skal man legge til 45 isolasjon, sette dampsperre i taket og kjøre varmeblåser+avfukter i noen uker før man plastlegger veggene?

Y
Hva landet du på for beslutning? Sitter med de samme tankene nå..

Y Yojimbo22 skrev:
Hva kom du frem til for beslutning? Sitter med samme funderinger nå..
God kveld. Det endte med at vi plastet taket og blåste på med 40 cm cellulosa og deretter ytterste 45 mm isolasjon i veggene. Det gikk bra å få opp temperaturen til 18-20, men lå mellom 3-10 grader utendørs i løpet av de ukene, noe som hjalp. Dog har jeg bare 2 x 2 Kw varmevifte, det går jo alltid an å fyre mer for kråkene og kjøpe noen flere. Kjøpte en woods kondensavfukter samt nevnte byggvifter som gikk tre uker før vi fortsatte med plasten. Ifølge målingen var det da 15-16 på to separate målere.

Y
Takk! Lener mot det samme men blir nok bare å sprøyte og plaske bjelkelaget og ta veggene senere. Ev sette isolasjon på øvre halvdel av veggene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.