Hei
Jeg trenger tips om hva jeg skal gjøre med en kjellervegg (betonghullstein) som jeg har slipt ren, lagt på Webers rødgrunn og lagt på et lag med puss på den. Problemet er at man ser fugene som mørkere områder på veggen. Se vedlagt bilde (pussen ser rød ut, men det skyldes lyset). Kan årsaken til problemet være at rødgrunnen var veldig løs? På pakken står det at den skal blandes ut med 6 liter vann (det blir veldig løst). Men på Webers nettside står det 4-5 liter. Jeg har aldri tidligere hatt problem med at det "skinner gjennom", men da har jeg blandet mer på følelse (og brukt en fastere blanding). Tror dere at det vil være et problem med ferdig vegg etter maling, vil det merkes? Tanken er å legge på et lag til med puss og deretter male med silikatfarge (hvit eller i alle fall noen lys fargetone). Pussingen på veggen har tørket en uke.

Er det bare å rive ned og begynne på nytt? Eller kan man legge på et lag med rødgrunn ovenpå pussen dere ser på bildet (slik at veggen blir: hullstein - rødgrunn - puss - rødgrunn - puss)? Hvordan ville dere ha gjort det?

Takk på forhånd
Andreas
Betongvegg med ujevn pussoverflate; synlige mørke områder langs fugene. Veggen har fått en rødlig fargetone på grunn av belysningen.

Sist redigert:
Det ser ut til at det er problemer med bildet. Jeg kan se det når jeg er logget inn. Men ellers får jeg en melding om at "Du angav en ugyldig Vedlagt fil. Om du fulgte en gyldig lenke, vær så snill og kontakt administratoren." Er bildet for stort? Jeg så ingen regler om hvor stor bildet kan være?

Prøver igjen:
Veggen med pussede lag, ujevn overflate og fargeendringer, indikerer muligens fuktskader eller pågående reparasjon i et byggprosjekt.

Er utsiden fikset? Når?
Ofte har fuger og steiner ulik suging som gjør at pussen gjerne blir litt annerledes. Rødgrunnen skal jo motvirke det men er det for stor forskjell pleier det ikke hjelpe til 100%.
Jeg ville ha lagt på det siste laget puss og latt det tørke ordentlig og sannsynligvis vil det bli bra da.

Takk for ditt svar Stefan N!
Utsiden er dreneret i sommer med 100 mm isodrän. Kunne du se bildet (bildene)?

Ja, det føles som at gir du det bare tid til å tørke så er det ingen problemer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.