Jeg skal montere plater i tak i kjelleren og en plate på kjellerdøren. Hvilken type plater er best å bruke? Det er ofte fuktig i kjelleren. Er det noen forskjell på fukttoleransen for f.eks. byggplywood, OSB-plater, sponplater og MDF-plater? Jeg lurer også på forskjellen i bruksområder for byggplywood versus OSB-plater?

Hva skal platene ha for funksjon?

Om det er så fuktig i kjelleren at du må velge platemateriale etter dette, så tror jeg du gjør klokt i å utbedre fuktproblemet i stedet for å kjøpe fuktbestandige plater......?

• Liker
blomfluga
  • Laddar…
Det gjelder en uoppvarmet sommerhytte.

Jeg er enig med MathiasS. Hvis du har et stort fuktproblem, er det kanskje bedre å fikse det først. Men hvis jeg skal prøve å svare på spørsmålet ditt, er det ingen av platene du nevner som er spesielt fukttålige. MDF og sponplater er dårligst, og deretter kommer OSB og bygningsfiner. Det finnes imidlertid bygningsfiner for utendørs bruk som er mer fukttålende. Hva skal platene brukes til? Skal de sitte under gulvbjelkelaget og holde opp isolasjon? Eller holde folk ute? Eller hva?

• Liker
ChrisBo
  • Laddar…
Skivene i kjellertaket holder opp isolasjonen. Når det gjelder kjellerdøren har jeg isolert den fordi temperaturskilnaden ute og i kjelleren gir kondens på døren. Skiven skal sitte over isolasjonen. Jeg har gjort tiltak som reduserer fuktigheten men vil likevel velge noe som gir litt margin uten for store kostnader.

Plyfa er bra, men det er fortsatt tre, og hvis det er fuktig som du beskriver, så er det jo stor risiko for at det vil vokse mugg på platene.

Fibercementplater er mer fuktbestandige, men også de kan nok få muggpåvekst hvis det er for fuktig over lange perioder.

Er det noen forskjell på OSB-plater og vanlig bygningsfiner når det gjelder fuktmotstand? Siden utseendet ikke spiller noen større rolle i kjelleren så vurderte jeg å montere OSB-plater og male med silikatmaling beregnet for tre. Silikatmaling slipper ut eventuell fuktighet og er dessuten antiseptisk.

• Liker
gaia
  • Laddar…
Det kanskje er bedre med plywood? På en står det at den er beregnet for utendørs bruk. Da burde man ha god margin for montering i kjellertaket.

Jeg fant sporet 9 mm plywood hvor det står at den er beregnet for utendørs bruk med vannfast WBP-lim.
http://www.jemfix.se/plywood__11566/spaarad-plywood_9000218

Her er 12mm P30 plywood med vannfast WBP-lim. Det står ingenting om den også fungerer utendørs.
http://www.jemfix.se/plywood__11566/konstruktionsplywood_9029981

Byggmax P30 plywood. Det står ingenting om vannfast lim eller om den også kan brukes utendørs.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/konstruktionsplywood-p30-p1005

Hva er best å velge? Eller er det nok med OSB-plater? Jeg har nærhet til Byggmax så det hadde vært enklest.

Jeg leste et sted at platene skal monteres med et par mm mellomrom pga bevegelser i tre. Trengs det? Det ser litt bedre ut uten mellomrom. Temperatur i kjelleren pleier å ligge mellom null og pluss 18 grader.

Det er nok hipp som happ hvilket lim de har brukt. Det kan bety at platene begynner å laminere på kantene, men først etter mange år. Hvis du har så høy luftfuktighet at det skjer, har du nok problemer med mugg lenge før det. Men de som er beregnet for utendørsbruk er jo selvfølgelig tryggest.

Trolig fungerer også OSB.

Variasjon i luftfuktighet over året styrer hvordan platene/treverket krymper/sveller. Du bør definitivt la det være noen cm svellingsmargin i alle kanter mot gulv/vegg/tak. Tre kan sprekke murer og puss. Lar du det ikke være sprekker mellom platene, bør du i så fall spikre/skru tett, ettersom de vil bukle seg når de ikke kan strekke seg sidelengs.

Hvis du lar platene ligge 1-2 måneder i kjelleren, (opplektet med mellomrom mellom platene), når det er som fuktigst, minimerer du risikoen for at de vil svelle, da de har akklimatisert seg etter fuktigheten.

Sist redigert:
Takk for bra svar. Jeg har nå også lært meg at det er forskjell på byggplywood og konstruksjonsplywood. Konstruksjonsplywood har høyere kvalitet med mer bestandig lim. Det sto et sted at OSB-plater er et mellomting mellom plywood og sponplater. Men det kanskje holder med OSB siden platene skal males? Plywood koster dobbelt så mye som OSB så jeg må prøve å velge det som er tilstrekkelig bra.

Her fant jeg litt informasjon om plywood.
http://www.moelven.com/PageFiles/311157/V_nerplyP30_Konstruksjonsplater_Rek_201509.pdf

Om utseendet ikke spiller noen rolle så spiller det ingen rolle hvilken plate du bruker fra fuktighetssynspunkt. Er det så fuktig at det blir problemer med noen av platene kommer du ha enorme problemer med mugg uansett, så platene vil være ditt minste problem. Velg dermed den billigste.

Trenger jeg å montere kortlinger ved skjøtene mellom platene? Hvilken dimensjon kan være passende for kortlingene?

Det forenkler alltid. Vanlig 45 x X regel blir bra.

• Liker
valle67
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.