Hei,

Skal sette inn vinduer hele veien ned til syll i stedet for som i dag et vanlig vindu. Huset har i dag teglfasade under vinduet.

Har en bekymring angående fukt når tegl blir borte og erstattes med større vindusbeslag (for å dekke platen). Blikkenslager kommer til å utføre dette.

Min bekymring er at det nå blir fritt for fukt å vandre oppover mot undersiden av platen og deretter inn mot vegg, syll og isolasjonen som ligger mellom syll og betongplate. Se bilde av før og etter.

Er bekymringen min berettiget?

• Diagramskisse som viser tverrsnitt av vegg og fundament før og etter installasjon av større vindu med tilhørende metallbeslag i stedet for teglvegg.
erikssonjorgen skrev:
Har en fundering angående fukt da teglet forsvinner...
Min bekymring er at det nå blir fritt for fukt å vandre oppover mot undersiden av platen og deretter inn mot vegg, svill og den isolasjonen som ligger mellom svill og betongplate.
Finnes det fukt der et sted? Har du sett den? Synes du at teglet har hindret fuktighet på noen måte?
Lurer på hvordan fukten kan klatre oppover og innover. Har du kanskje undertrykk inne i huset?

Hei

Nei, noen fuktskade finnes ikke. Men det er plenpresis inntil platen. Tenkte mest om dere følte spontant at det er feil på kostruktionen om jeg gjør som jeg har tegnet.

Hvordan gjør andre når de har vinduer hele veien ned?

Milkshaken
hei. jeg ser ingen feil i din konstruksjon en karm har en gitt motstand mot fukt og annen væte... men sørg bare for at du bruker en plast eller gummirelatert remse ved syll, der den hviler mot neste materiale....

"Kuriosa" Vi bygger et elementbygg der det skal være vinduer fra tak til gulv i et relax, badstue, bad, dusjrom. .. Klarglass såklart..:) Det står bare på et syllgummi og i dette tilfellet en syllregel...
ja dette bygget er under produksjon, vi skal "Fikse det til" til første JULI....:)

Det høres spennende ut! Lykke til!

I mitt tilfelle skal jeg la syll være igjen. Under syllen ligger isolasjon ca 1 cm eller så. Den er innplastet. Huset bygget 1969.

Hva tror dere?

Hemmakatten
Syll har man vel ikke under dører og vinduer som går ned til gulv? Ikke har vi det i alle fall, heller ikke de bekjente som har vinduer ned til gulv. Setter du vinduet på syllen må du dessuten ha blekk som dekker nedre kanten av vinduet (antar det ikke skal være åpningsbart) og syllen og ned over platen.

Staffans2000
Selvfølgelig går det bra "erikssonjorgen".
Vil du ha syll under vinduet finnes ingen problemer. Tar du bort dem; likeså.
Blekk trengs under alle omstendigheter for å komme utenfor plata, ifølge din tegning.

Staffan

Nå er teglet nede. Ser at svillen er "inplastad". Bra for å være 70-talls.

Takk for alle tips!

Jörgen

Lurer på en ting før jeg skummer vinduene...

Syllen har en plastfolie liggende over og ned under første teglskiftet (teglsteinen er nå borte). Kommer skummet til å feste seg i plasten? Blir det virkelig bra eller bør jeg fjerne plasten.

Man kan sammenligne med diff.plasten ved vindu. Der bretter man jo ut plasten i vindushullet. Er det bra når man skummer?

Jörgen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.