Vi har bygget en katteluke fra gangen til et bod rett utenfor vår ytterdør (deretter har kattene ytterligere en luke ut gjennom boddøren). Etter å ha lest litt innså vi at det var viktig at det ikke skulle krype inn fuktig inneluft i isolasjonen, så vi har sørget for at det er tett inntil isolasjonen.
I dag så jeg imidlertid at det har kommet fukt under veggen (se bilde). Lurer på om det er fuktig luft som går ut gjennom katteluken og deretter kondenserer ved gulvet så det blir fukt? Eller er det noe annet som er lurt? Ovenfor er det samme tak over både gangen og boden.
Merkelig også at jeg kan få inn en finger der under mellom betongen og veggen, flere centimeter inn... skal det ikke være en bjelke/svill der som veggen står på? Det er fuktig når jeg stikker inn fingeren der i alle fall.
Hus bygget 1988, men jeg tror det er litt tykkere vegger og mer isolasjon enn typisk for 80-tallet. Fuktspærren sitter 5 cm innenfor innendørsgipsen.
Vi bygde dette i høst og jeg har vært i boden hver dag siden da for å rense kattenes kasser, og dette er første gang jeg ser noe.