4.176 lest ·
21 svar
4k lest
21 svar
Fugeskum eller skru fast vinduer/dører
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Akkurat dette som gjør at jeg aldri ville brukt fugeskum for å sette inn vinduer/dører. Vanlige løsninger som Adjufix karmhylser er jo ekstremt lettarbeidede selv ved justering i etterkant. Drevning via glassull, superenkelt.Alfredo skrev:
__
PS. Har kun erfaring med hvordan det er å sette inn vinduer og dører i en stender av tre.
Sist redigert:
nye skum er litt fleksible, typ 20%. Det går å justere 1-2 runder på skruen. I andre tilfeller tar man stikksagen og skjærer et eller flere snitt i fugeskummet avhengig av hvor mye man vil justere.Alfredo skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 85 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 12 281 innlegg
Jeg pleier å skumme i murede kjellervegger. Tenk på å maskere vinduskarmen og veggen så overskuddet lett kan fjernes. Jeg skummer først en mindre streng rundt, og når den har ekspandert ferdig, fyller jeg på resten. Så enkelt og bra som helst.
Well, I've been installing windows and doors and patio doors etc with foam for 15 years. Loctite foam is the best for me. Sometimes a screw may be needed in front of the frame or wherever just to hold until the foam sets. Make sure to allow the window to relax in the hole. Don't force or tweak to the structure to the point you inhibit proper function. Doors are a little more involved. You need to shim the pre hung door gap to the frame. And shim the frame to the opening to be square n plumb. Then foam it. Let it set. Pull or cut the shims. And it's good. My opinion is screws tend to warp and distort. Shims tend to crush and not stay as intended when screwed. Foam is just so much more simple. And plus it's insulated, and glued 99%. Screws don't give you that. It's faster, stronger and better to use foam. If you don't believe then foam your door shut and then tomorrow try and get out. Lol.Friteradräka skrev:
Lest litt forskjellig og forstår at folk mener forskjellig. Selvfølgelig ville det vært best å skru med karmskruv, men det ville vært fint å høre fra noen som faktisk har festet en dør og vinduer med bare byggskum uten å skru. Hva er ulempene med å bruke byggskum for å feste balkongdører og vinduer? Hvordan sitter vinduene/dørene deres i dag? Grunnen til at jeg spør er at det nesten ikke går an å bore fast uten at mursteinen sprekker.
Quality foam low expansion. Don't fill everything the first time if you're just a beginner. Put enough to set the door. Make sure all is good. Add a screw to tweak. Then total foam. Set. Then remove screw. Shim the door/frame gap. Then that won't move and bind later when foam sets. Foam is always better in my opinionAnonymiserad 405730 skrev:
Klikk her for å svare