Lest litt forskjellig og forstår at folk har ulike meninger. Såklart ville det vært best å skru med karmeskruv, men det ville vært fint å høre fra noen som faktisk har festet en dør og vindu med bare fogskum uten å skru.

Hva er ulempene med å bruke fogskum for å feste altandør og vindu? Hvordan sitter deres vinduer/dører i dag?

Årsaken til at jeg spør er at det nesten ikke går å bore fast uten at teglsteinen sprekker.

Sist redigert:
Det finnes nok ganske mange meninger om dette.

Jeg pleier å bruke "karmskrue om du kan, fugeskum om du må"

Greia med fugeskum er at du kan mislykkes på flere måter.

Du sprøyter inn for mye fugeskum så det flommer over.

Du sikrer ikke døren tilstrekkelig før, noe som kan føre til at fugeskummet gir deg en midje på karmen.

Eller at karmen, av en eller annen grunn, rykkes til rett før. Slitsomt å justere etter at man har brukt skum.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Det finnes nok ganske mange meninger om dette.

Jeg pleier å følge "karmeskruv om du kan, fugeskum om du må"

Greia med fugeskum er at du kan feile på flere måter.

Du sprayer inn for mye fugeskum så det flyter over.

Du sikrer ikke døren tilstrekkelig før, noe som kan føre til at fugeskummet gir deg en midje på karmen.

Eller at karmen, av en eller annen grunn rykker til akkurat før. Slitsomt å justere etter man har skummet.
Ok, takk for svar! Hva menes med midje på karmen?

Når skummet trykt inn i karmen så vinduet blir vanskelig å åpne eller ikke går å åpne.

• Liker
Friteradräka
  • Laddar…
P
Du må være nøye med at døren står nøyaktig før du skummer samt legge distanser mellom karmen og dørbladet slik at ikke skummet presser karmen mot dørbladet. Det pleier å holde med skum, men kjøp ikke typ Biltemas eller annen billig ræl, men kjøp kvalitetsmerker på fugeskummet.

• Liker
Friteradräka
  • Laddar…
Friteradräka Friteradräka skrev:
...
Anledning till att jag frågar är att det nesten ikke går å bore fast uten at teglet sprekker.
Normalt har du en teglfasade, og en trestamme bak. Det er i trestammen og dens lekter du setter vinduer og dører, teglet er normalt bare en fasade nettopp, ikke bærende i det hele tatt.

Jeg har aldri brukt fugeskum for å sette vinduer eller dører. Man vil ha justerbarheten i karmeskruer og tetting skjer med drevremser.

• Liker
skogaliten og 4 andre
  • Laddar…
Lest litt forskjellig og forstår at folk mener forskjellig. Så klart ville det vært best å skru med karmskrue, men det ville vært fint å høre fra noen som faktisk har festet en dør og vindu med bare fugeskum uten å skru.
Hva finnes det av ulemper med å bruke fugeskum for å feste altandør og vindu? Hvordan sitter deres vinduer/dører i dag?
Grunnen til at jeg spør er at det nesten ikke går å bore fast uten at teglsteinen sprekker.
Jeg ville prøvd karmhylse med en ekstra "trykkbrikke" og skum. Da slipper du å bore i teglsteinen. Karmhylsen trykker mot teglsteinen, og på den måten kan du sette fast vinduene midlertidig. Deretter skummer du mellom vindu og teglstein. Jeg har aldri fått karmen til å bue av skum på 30 installerte vinduer. Deretter kan du dra karmhylsene litt strammere.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
G gorcot skrev:
Jeg har aldri fått karmen til å bule av skum på 30 installerte vinduer.
Vinduer pleier å gå bra, men på en altandør kan det skje.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
G gorcot skrev:
Jeg ville prøvd karmhylse med en ekstra "trykkbrikke" og skum. Da slipper du å bore i teglet. Karmhylsen trykker mot teglet og på den måten kan du sette fast vinduet midlertidig. Deretter skummer du mellom vindu og tegl. Jeg har aldri fått karmen til å bue av skum på 30 installerte vinduer. Deretter kan du stramme karmhylsene litt hardere.
Takk, det var et bra tips!

H Harald Blåtumme skrev:
Normalt har du en mursteinsfasade, og en trestamme bak. Det er i trestammen og dens lekter du setter vinduer og dører, mursteinen er normalt bare en fasade akkurat, ikke bærende i det hele tatt.

Jeg har aldri brukt fugeskum for å sette vinduer eller dører. Man vil ha justerbarheten i karmeskruer og tetting skjer med dyttestrimler.
Jo, greia er at stammen er av tegl også

nimhed nimhed skrev:
Vinduer pleier å gå bra, men på en balkongdør kan det hende.
Enig i at risikoen er større. Har aldri skjedd meg derimot ved installasjon av 3 balkongdører og 2 inngangsdører.

P
Jo, greia er at stommen er av tegl også
Om du er usikker, lei inn en snekker et par timer +fremkjøring så får du det ut av verden..

Rejäl skrev:
Om du er usikker, lei inn en snekker et par timer +fremkjøring så får du det unna..
Jo det var nettopp det vi gjorde. Snekkeren ville fylle døråpningen med skum siden teglverket sprakk. Døren sitter der nå, men det ble en sprekk i karmen da han stivet av. Og det gjør litt vondt i sjelen.

Største ulempen med skum som jeg ser det er at selv om alt blir perfekt i dag, går det ikke an å justere om behov dukker opp i morgen.

• Liker
Friteradräka og 3 andre
  • Laddar…
Hmm, hva skjer om et vindu eller en dør ikke er festet med karmskrue og det brenner? Risikerer man ikke at de faller ut for all fugeskum er vel ikke brannsikre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.