Byttet nylig kjøkken så jeg er i behov av tips på rett fugemasse. Jeg dro til en kjent byggevarehandel som ga meg TEC 7 fugemasse som tydeligvis var det eneste man skulle ha når det gjaldt fugemasse i kjøkken.
Dessverre var denne fugemassen ganske verdiløs. Den var klissete og vanskelig å få til bra. Etter at den har tørket tiltrekker den seg skitt direkte fordi det lett fester seg på grunn av at den er så klissete.
Spørsmål 1: hvordan får jeg bort den eksisterende fugemassen?
Spørsmål 2: hvilken fugemasse skal jeg i stedet bruke?
Tør ikke spørre i butikken lenger da jeg ikke stoler på personalet, så jeg vender meg til dere.
Den der har jeg brukt utendørs. Har holdt bra i flere år til tross for sol og kulde. Synes den var helt grei å jobbe med som jeg husker, men som du sier litt klissete og lang tid til klibbfri/tørketid. Har limt noen småsaker med den også vet jeg. Malte over den etterpå, men det var også planen. Ville nok ikke valgt den på kjøkkenet, men heller silikon.
Fant en instruksjon om hvordan man får bort den på Relektas hjemmeside. Saksede følgende.
"A. Skjær gjennom fugemassen med en kniv eller tynn ståltråd (f.eks. pianotråd). Rester av fugemassen kan deretter løses opp med REMOVE ALL og så fjernes eller slipes bort. En messingbørste er passende for fjerning av fugerester fra fliser og glass.
B. Varm opp lim/fugemasse med kraftig hårføner eller varmluftpistol for å demontere limte materialer og fjerne limrester. OBS! Test at overflaten ikke tar skade av varmluft. Denne metoden må ikke brukes på polyuretanbaserte fugemasser da varme kan frigjøre skadelige gasser."
De ønsker at man skal bruke deres egen produkt "Remove all" som ser ut til å være noe som heter acetal (for meg ukjent stoff). Husker at jeg nok med stor sannsynlighet ryddet opp klisset med vanlig aceton, så det kan nok være et alternativ.
Den der har jeg kjørt utendørs. Har holdt bra i flere år til tross for sol og kulde. Synes den var helt ok å jobbe med som jeg husker, men som du sier litt klissete og lang tid til klebfri/tørketid. Har limt noen småting med den også vet jeg. Malte over den etterpå, men så var det også meningen. Ville nok ikke valgt den på kjøkkenet, men heller silikon.
Fant en instruksjon om hvordan man får bort den på Relektas nettside. Klipte ut følgende.
"A. Skjær gjennom fugemassen med en kniv eller tynn ståltråd (f.eks. pianotråd). Rester av fugemassen kan deretter løses opp med REMOVE ALL og deretter fjernes eller slipes bort. En messingbørste er egnet for fjerning av fugerester fra fliser og glass.
B. Varm opp lim/fugemasse med kraftig hårføner eller varmepistol for å demontere limte materialer og fjerne limrester. OBS! Test at overflaten ikke tar skade av varmluft. Denne metoden må ikke brukes på polyuretanbaserte fugemasser da varme kan frigjøre skadelige gasser."
De vil at man skal bruke deres egen produkt "Remove all" som ser ut til å være noe som heter acetal (for meg ukjent stoff). Husker at jeg med største sannsynlighet ryddet opp kliss med vanlig aceton, så det kan nok være et alternativ.
Lykke til.
Stort takk for tipsene, får dra og se etter deres fjerningsprodukt så løser det seg nok her
Når det gjelder silikon til kjøkken, duger det med hvilken som helst hvit silikon eller finnes det typer man bør unngå?