jeg holder på å sette opp skyvevinduer på uteplassen.
det blir mellomrom på noen mm mellom aluminiumsrammen og trelekten.

vinduet sitter på den ene siden litt tilbaketrukket og på den andre siden i flukt med lekten.

kan man fylle med fugemasse mellom vinduet og lekten på utsiden før jeg setter på foringen, eller blir det fuktproblemer?

det er vanskelig å få på plass vindsperre, så hvis jeg ikke fyller, blir det ikke vindtett.

eller finnes det en annen måte å tette vindtett men slik at det slipper gjennom fukt?

noen bilder
først kortsiden helbilde på vindu
Skyvevindu installert på uteplass, med en spalte mellom aluminiumsrammen og trevirket. Bygningsmaterialer kan sees gjennom vinduet.
nedenfor kan man se at det er en sprekk mellom vinduet og lekten. jeg kommer til å sette en foring mot lekt/vindu, mellom lekt og låsen, men den vil ikke gjøre det tett.

Skjutfönster mot träregel med synlig springa mellan ramen och regeln, samt en låsmekanism i hörnet.
nedenfor et bilde på langsiden der blir det foring ved hvert vindu på hver side av stolpen -
Skjutfönster installerat på en uteplats med mellanrum mellan aluminiumramen och träregel, behov av fog eller tätning för att förhindra fuktskador.
nedenfor nærbilde av det vinduet
Bilde av vindu montert i en trekarm, med en liten sprekke mellom aluminiumsrammen og treverket. Utsikt til treverkstykke og svart papir.

ingen som har kunnskap om dette?

kan man fuge mellom vinduet og regelen på utsiden før jeg setter gerikten, eller blir det fuktproblemer?

det er vanskelig å få på plass vindsperre, så hvis jeg ikke fuger blir det ikke vindtett.

eller finnes det en annen måte å tette vindtett på, men som slipper gjennom fukt?

Hvis du bare fuger på utsiden så blir det ingen "fuktfelle".

ok jeg har for meg at man på ytterdører skal fuge på innsiden og på utsiden sprekken skal man ikke ha fug så at fukt forsvinner

i mitt tilfelle blir det motsatt.

men det er jo et uterom uten oppvarming så det kanskje er ok som du skriver om jeg bare fuger på utsiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.