3.250 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
Frosset trevirke... og fuktnivåer om vinteren?
Hyggelig kaldt ute (i skrivende stund -15). Bygger et reisverkhus for tf og min generelle fundering er rundt tømmeret og lagringen. Tror ikke at det er noen fare i det hele tatt, men man kan aldri spørre for mye.
Dels funderer jeg på lagringen. Av plasshensyn lagrer jeg for tf ca 3 tonn tømmer ute. Står på pall og under presenning. Nå når det er så kaldt, gjør det noe om presenningen ligger helt ned mot bakken? Blir vel ikke altfor mye fuktighet i disse temperaturene - verken fra bakken eller luften?
Hvordan er det ellers med fuktigheten når det er vinter og man bygger reisverk? Bygger for øvrig selve bygget under tak, så det er beskyttet fra nedbør, men temperaturen er som den er. Blir vel en viss fuktighet i konstruksjonen som suger til seg fra omgivelsene, men det kan man vel tørke bort når skallet er tett og byggviften skrus på? Tenkte å gjøre det før vi sprøyteisolerer hele konstruksjonen.
Andreas
Dels funderer jeg på lagringen. Av plasshensyn lagrer jeg for tf ca 3 tonn tømmer ute. Står på pall og under presenning. Nå når det er så kaldt, gjør det noe om presenningen ligger helt ned mot bakken? Blir vel ikke altfor mye fuktighet i disse temperaturene - verken fra bakken eller luften?
Hvordan er det ellers med fuktigheten når det er vinter og man bygger reisverk? Bygger for øvrig selve bygget under tak, så det er beskyttet fra nedbør, men temperaturen er som den er. Blir vel en viss fuktighet i konstruksjonen som suger til seg fra omgivelsene, men det kan man vel tørke bort når skallet er tett og byggviften skrus på? Tenkte å gjøre det før vi sprøyteisolerer hele konstruksjonen.
Andreas
vinteren er tørrere enn man kan tro, du trenger ikke å være bekymret for kuldegradene i alle fall. Jeg skifter til og med fasade her nede i skåne nå, null problemas bortsett fra at fingrene mine tar litt skade.
/Kent
/Kent
Ja. Som mats_o sier er det en bra tid å bygge rammer på. Bare det ikke var så kaldt på hendene da. For hanskene tas jo av og på hele tiden.
joda, 16,3 minus nå når jeg tok kvelden... føltes en del. Bygger også stommen, men jeg har taket klart i det minste og noen vegger så den verste vinden klarer man seg fra...
Klikk her for å svare