Hei, planlegger å rive ned en del av en vegg for en mer åpen planløsning i forbindelse med planlagt kjøkkenrenovering. Så det blir åpent den røde seksjonen på planløsningsbildet. Tre av takstolene vil da mangle støtte. Bare ytterveggene holder dem oppe. Takstolene er av fagverkstakstol og dimensjonert i henhold til tegningen nedenfor. Ifølge takstolsboken fra Svenskt trä er maksimal spennvidde 9 meter i min snøsone. For tilsvarende takstol av W-type, men jeg har WW, som jo bør være sterkere, men finner det ikke i tabell. Hos meg blir avstanden nesten 10 meter mellom ytterveggene. Huset vil nok ikke rase sammen, men er det stor risiko for nedbøyning, dvs. at innertaket begynner å henge ned?

• Tegning av fackverkstakstol med mål, viser detaljerte spesifikasjoner og konstruksjonselementer for planlagt kjøkkenombygging.
  • Planløsning med røde markeringer som viser planlagt fjerning av vegg for å åpne mellom kjøkken og hall. Viser romstørrelser og plassering.
Hei,

Jeg vil si at takstolene spenner fra yttervegg til yttervegg. Detalj F viser at det finnes en regel/vegg under den venstre platet. Ingen av de andre detaljene ved underrammen (K, M, O) viser noen underliggende regel/vegg. Så kan det være at veggen har blitt litt bærende med tiden og at taket setter seg noe mer enn før, men siden takstolen er dimensjonert for spennvidde yttervegg-yttervegg, bør den deformasjonen være innenfor rimelige rammer.

• Liker
multix og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.