Jeg har et fritidshus som jeg pleier å ha vedlikeholdsvarme (ca. 10 grader) i om vinteren. Huset varmes i dag opp av oljefylte elementer, men jeg vurderer å skaffe en luft-luft-varmepumpe for å redusere oppvarmingskostnadene totalt sett, men også få muligheten til å ha litt høyere vedlikeholdsvarme og styre varmen via app. Jeg tror at jeg med dette også vil være i fritidshuset mer om vinteren, og da ha normal romtemperatur over flere dager.

Nå til mine spørsmål.
Huset er bygget uten dampsperre i tørre rom. Isolasjonen på loftet er mellom 10-20 cm mineralull, og har vært slik siden huset ble bygget på 70-tallet. Det finnes ingen spor av kondensproblemer (som muggprikker) verken i treverket eller i isolasjonen. Konstruksjonen har altså åpenbart fungert i over 40 år. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan tidligere eiere har brukt huset om vinteren, men jeg har altså kun hatt vedlikeholdsvarme i mine 10 år som eier.

Om jeg nå skaffer en luftvarmepumpe og øker varmen om vinteren, hva kan skje? Øker risikoen for kondensproblemer? Jeg har lest et sted at ingen kondens oppstår i isolasjon hvis den er tynnere enn 20 cm, uten at varmen altså går gjennom hele isolasjonen og så luftes bort på loftet (om det er godt ventilert, som tydeligvis er tilfellet hos meg).
MEN, jeg vil også etterisolere loftet for å spare ytterligere energi i huset og slippe å kjøre varmepumpe+elementer for hardt. Kan jeg gjøre det uten å få kondensproblemer? Stemmer det jeg har hørt om kondensvandring?

Hvordan ville dere gjort det? Bare legge til en luftvarmepumpe, eller også etterisolere loftet?
 
Kondens blir det jo mest om noen bor i huset. Ellers er fuktbelastningen ubetydelig fordi ingen vasker, dusjer, lager mat eller vanner potteplanter.
På den andre siden, hvorfor anstrenge seg så mye i det hele tatt hvis du bare skal være der noen dager av gangen?
Mineralull uten dampsperre, der kondenseringspunktet havner inni isolasjonen, er en risikokonstruksjon.
 
M MagHam skrev:
Kondens blir det jo mest hvis noen bor i huset. Ellers er fuktbelastningen ubetydelig siden ingen vasker, dusjer, lager mat eller vanner potteplanter.
På den annen side, hvorfor anstrenge seg så mye i det hele tatt hvis du bare skal være der noen dager om gangen?
Mineralull uten dampsperre, der kondenseringspunktet havner inni isolasjonen, er en risikokonstruksjon.
Ja, jeg prøver å forstå hva som er verdt bryet. Tenker at jeg begynner med luftvarmepumpen og tester det. Deretter får jeg ta nye beslutninger.
 
  • Liker
MagHam
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.