Vi holder på med å renovere et 50-tallskjøkken og funderer på hva vi skal gjøre med de gamle benkeplatene. En periode tenkte vi å bytte dem ut med granitt eller marmor, men nå vurderer vi å beholde dem og prøve å friske dem opp. Kantene er i tre og kan jo slipes og lakkeres om, men hvordan gjør man for å få selve virrvarr-laminatet litt finere? Det er litt flekker og slikt, men ingen enorme skader. Finnes det noen måte å friske opp slikt materiale? Det er med all sannsynlighet original fra begynnelsen av 50-tallet.

• Liker
Frida Bodén
  • Laddar…
Det laminatet finnes vel nyprodusert? Er det ikke enklere å legge dit nytt?

Jo det finnes nyprodusert, men det ser ikke helt likt ut. Og det er ikke helt enkelt siden det er innrammet av tre, i så fall må man bytte ut hele greia. Jeg tenkte at det kanskje fantes noe man kunne vaske med som fikk bort visse flekker.

Edit: det er nok ikke virrvarr forresten, men en tidligere laminatplate som er lignende.

Sist redigert:
Jeg ville prøve med Jif og en hvit skuresvamp. Litt gnidning med det pleier å få bort det meste.

Hva er Jif? Det er ikke risiko for at det riper?

Petronille skrev:
Hva er Jif? Er det ikke risiko for at det riper?
Jif er et tyktflytende middel på flaske som ifølge bruksanvisningen er egnet for overflater som rustfritt stål, gelcoat, emalje, fliser og porselen. Ligner, eller er det samme som, tidligere markedsførte Vim. Et sterkt og effektivt middel.
Ifølge min vurdering vil både Jif og skuresvamp ripe laminatet.

Henri skrev:
Jif er et tyktflytende middel på flaske som ifølge bruksanvisningen er egnet for overflater som rustfritt, gelcoat, emalje, fliser og porselen. Ligner, eller er samme som, tidligere markedsført Vim. Et sterkt og effektivt middel.
Etter min vurdering vil både Jif og skuresvamp ripe laminatet.
Ok, ja VIM ville jeg aldri brukt på verken fliser eller emalje eller porselen, for det riper fryktelig selv om det ikke umiddelbart er synlig for øyet. Toaletter og slikt som er vasket med VIM pleier å være umulige å få rene. :( Så det blir nok ikke noe JIF på laminatet tror jeg. ;) Men kanskje det kan funke med sprit eller noe?

Petronille skrev:
Men kanskje det kan funke med sprit eller noe?
Med for mye sprit blir alt et eneste virvar!:wow:

Henri skrev:
Ifølge min vurdering vil både Jif og skuresvamp ripe laminatet.
Du har nok rett i at Vim/Jif kan skape små riper i laminat. Spørsmålet er om disse små ripene virkelig påvirker plater i et femtitallskjøkken. Jeg gjetter at platene allerede har blitt utsatt for så mye gjennom årene at tilskuddet av riper er nærmest ubetydelig.

Vim/Jif synes jeg fungerer utmerket på en eldre "brukt" rustfri oppvaskbenk. Man merker at det har en viss slipeffekt, men er benken i "normal tilstand" blir den ikke ripete, men snarere polert. Vil dog være litt tilbakeholden med å bruke det på en virkelig høyblank overflate. Blandebatterier mm er på grensen etter min mening.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.