Jeg snakket nylig med en person som holder på å bygge hus. Han snakket om et relativt nytt materiale som var som isopor. Det bruker man for å bygge hele huset med som et puslespill. Så heller man betong i dem. Er det noen som vet hva jeg snakker om, vet hva det heter eller for øvrig har noen meninger om det?

EPS-blokk heter det (det finnes kanskje andre varianter som heter noe annet)? Google på eps-blokk og hus så får du i alle fall fram noen treff å begynne med.

En fordel er jo at det er veldig lett, både å bære rundt på og å pusle sammen, "som lego" kan man si. Teknikken er relativt ny i Norge, så det er selvfølgelig viktig å sjekke at de du engasjerer (uansett om det er for hele byggingen eller bare selve fyllingen med betong) vet hvordan teknikken fungerer. Du må selvfølgelig kle veggene med passende plate materiale slik at du kan feste bilder/hyller etc.
Den største ulempen jeg har hørt om materialet er at det utvikler giftige gasser hvis det tar fyr. Sjekk opp det og hvordan du beskytter deg mot det (om det går?).
U-verdi osv. har jeg ikke peiling på, men det kan du sikkert finne frem til ved å google/kontakte produsenter (om ingen her vet).

Andre ulemper er at man som regel har en tynnpuss utenpå huset, og den er ganske følsom i sammenligning med en pusset vegg av stein, samt at man mister mye av steinhusets varmelagrende evne i og med at man har isolasjon innenfor betongen. Bedre ville vært å ha cellplast i midten og betong på begge sider. Men da mister man jo den rasjonelle byggmetoden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.