Hei!

Sommerens byggeprosjekt nærmer seg, og i år skal det bli et nødens rom i et eksisterende rom... Veggkledning av OSB for at det skal gå fort og være mulig å ta ned. Det SKAL være en midlertidig løsning. (Har dere hørt den før?) :D

Til saken: For at det skal se litt "bedre" ut kom jeg på at jeg kunne frese spor i OSB-en for å live opp overflaten litt.
Nå lurer jeg på:
Er det smart å frese i OSB?
Hvordan i all verden får jeg til en sånn perlespons-look på sporene?
Har ingen å diskutere dette med, men kom på at dette forumet inneholder en masse kunnskap så...

Takk på forhånd!

Sist redigert:
  • Liker
Frikost
  • Laddar…
Jeg har virkelig ingen erfaring med å frese, men jeg har jobbet en del med OSB og har veldig vanskelig for å se for meg at det går fornuftig å frese i. Siden det består av "fliser" i ulike størrelser som gjerne slipper når man bearbeider overflaten på en litt mer hardhendt måte (når man skruer i det eller sager i det) er jeg ytterst tvilende til at det skulle gå an å bruke OSB for formålet. Men noen får gjerne rette meg hvis jeg tar feil...

MDF er nok bedre å frese i.

Glem OSB-fresingen!

Jeg takker for rådene!
Om jeg da bytter til mdf, hvordan får jeg til perlespontimitasjonen? Og nei, jeg vil ikke kjøpe ferdig panel, det skal være et budsjettprosjekt nettopp på grunn av provisoriet... :D

Jeg håper virkelig at jeg tar feil .. men ...

Perlesponts-look får man om man har en riktig fres, altså ikke en overhåndsfres men en som fungerer som en planhøvel omtrent. Det sitter en aksel parallelt med overflaten og på den setter man flere fressehjul som har "perlen"

Det finnes noe som heter panelplaten og er mdf som ser ut som perlestaff. Men den er nok minst like dyr som ekte perlestaff. (som faktisk ikke koster mer enn 90kr/kvm på byggmax)

Jeg takker for tipsene! De alternativene som finnes i form av panelskiven og "the real deal" blir dog minst dobbelt så dyre som mitt snydalternativ! Og det er et par kvadrat som skal til... :-(

Ta ellers plywood og frese i. Fungerer kjempebra.

Panellplaten i MDF er vel "rillad" MDF, som gjør den bøybar, og det er vel ikke meningen at den skal være det?

Tallguy196 skrev:
Jeg takker for tipsene! De alternativene som finnes i form av panelplaten og "the real deal" blir dog minst dobbelt så dyre som mitt sparealternativ! Og det er et par kvadrat som skal til... :-(
Er MDF-plater virkelig et budsjettalternativ?
De jeg har sett har kostet som kryssfiner - dvs skjorta :(
Så er vel vanlig spikret panel billigere til og med? :)

/K

klaskarlsson skrev:
Er MDF-plater virkelig et budsjettalternativ? De jeg har sett har kostet som kryssfiner - dvs. skjorta :( Så er vel vanlig spikret panel billigere til og med? :)

/K
Akkurat! MDF koster mer enn perlestaff, som koster mer enn panelplaten osv.. Alle alternativene er ille dyre, så jeg får nok leve med den levende overflaten ufreste osb gir med litt hvitmaling på... :) Takk for tipsene uansett!!

Sto og så i en klesbutikk i Boston i dag, og de hadde gjort det ganske enkelt for seg. Bakstykkene på hyllesystemene (som bokhyller) var MDF som var frest med et V-stål. Samme pitch og dybde som en perlespon, men med en V-form i stedet.

Det syntes IKKE at det var V-form i stedet for perlespon, og et V-stål finner man jo overalt til en overhandsfres. Har hørt om det før, men det var først nå jeg så hvor bra det ble.

Tja...skal man være sånn så kan man jo også frese to spor på passende avstand fra hverandre med v-stål og rundslipe det som blir imellom, så har man i prinsippet en perle. Men det er slitsomt å gjøre i noen større mengde med håndoverfres og man må nok ha fresen på skinne. (Skulle jeg trenge i alle fall, jeg har vanskelig for å frese tilstrekkelig rett med sideanhold eller etter en rettholte.)

eh, to pilsner og overhåndsfres på frihånd :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.