Hei!

Har noen forskjellige spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe til å klargjøre. ;)

1. Jeg har lest og lest, men blir mest bare forvirret angående hvordan man på best måte fliser et våt/dusjområde mot en yttervegg i kjelleren. Ifølge den tekniske beskrivelsen (byggesøknadsdokumenter) jeg fikk av tidligere eier som bygde huset i 1980, er ytterveggene av leca-blokk og betong hullstein. Pusset med sementmørtel 2 ganger og asfalt-plastlakk på. Deretter er dreneringen en streng 4" dreneringsrør med styreringer. Jeg har snurret meg inn i alle mulige løsninger for hvordan man skal gjøre, men hva blir sikrest og best?

2. Så er det en av de andre veggene som delvis er pusset leca-blokk og rene leca-blokk, hvordan gjør man på dem? Stenderverk + gips eller pusse opp det som gjenstår å pusse? (Halve området var tenkt som badstue og uinnredet, derfor ingen puss delvis på halve)

2. Det er også en ventilasjonskanal rett ut, skal man beholde den? Har varmeveksler som tar luft fra det rommet også.

3. Så har jeg et ytterligere spørsmål angående malt betonggulv i vaskerommet, som også ligger i kjelleren. Har forsøkt å få bort malingen på gulvet, men uansett hva jeg gjør, virker den urokkelig :) Har brukt slipemaskin for å fjerne limrester fra et plastunderlag som har vært der i årenes løp, men malingen virket ikke engang ripet av all slipingen. Så testet vinkelsliperen og lamellskiven men omtrent samme resultat, deretter satte jeg på diamantslipeskive men nesten samme der. Ingenting skjer med malingen! :S
Så til spørsmålet. Går det å legge fliser og fuktspærre uten å fjerne malingen?

4. Er de riktige fuktspærrene å bruke når det begynner å bli klart primer + gummimas og deretter flislim og fliser?

Mange spørsmål, men ville vært evig takknemlig for noen tips og råd d^_^b

Legger ved et bilde av hvordan det ser ut. m81og8.jpg

Jeg lurer også på om man skal ha fuktsperre i det hele tatt hvis man har bad i kjelleren. Hva er det man vil beskytte mot fukt? Kjellervegger er vel ganske fuktige uansett (spesielt yttervegger, drenering til tross)

BKR:s bransjeregler sier:
"I henhold til foreliggende bransjeregler skal samtlige gulv- og veggarealer i et våtrom, som i noen del oppfyller kriteriene ovenfor, utstyres med vanntette sjikt. Dog skal i normaltilfelle ikke gulv- og veggarealer i kjellerrom eller tilsvarende, der underlagene er i direkte markkontakt, utstyres med vanntette sjikt."

Samtidig har jeg for meg at jeg har lest et sted, i en eller annen brosjyre eller monteringsanvisning fra Isodrän, Pordrän eller en sånn leverandør av utvendig kjellerisolasjon, at de anså at om man isolerte med deres produkt kunne eller burde man ha fuktsperre i et eventuelt våtrom på innsiden. Men den greia klarer jeg ikke å finne tilbake til akkurat nå, så jeg er litt usikker.

Sist redigert:
Innevegger av leca da? i kjeller. De har jo ingen markkontakt.

nimhed skrev:
Innevegger av leca da? i kjeller. De har jo ingen markkontakt.
Så du mener at det burde være ok å sette fuktspærre mot den veggen ?. Men burde jeg sette puss eller sparkle opp ujevnheter først på den veggen med leca ? :)

Sist redigert:
Farzan skrev:
BKR:s bransjeregler sier: "I henhold til nåværende bransjeregler skal samtlige gulv- og veggflater i et våtrom, som i noen del oppfyller kriterier ifølge ovenstående, forsynes med vanntette sjikt. Dog skal normalt ikke gulv- og veggflater i kjellerrom eller tilsvarende, der underlaget har direkte markkontakt, forsynes med vanntette sjikt."

Samtidig har jeg for meg at jeg har lest et sted, i en eller annen brosjyre eller monteringsanvisning fra Isodrän, Pordrän eller en sånn leverandør av utvendig kjellerisolasjon, at de mente at hvis man isolerte med deres produkt kunne eller burde man ha fuktsperre i et eventuelt våtrom på innsiden. Men den greia klarer jeg ikke finne tilbake til akkurat nå, så jeg er litt usikker.
Om jeg ikke husker feil pleier man å sette tetningssjikt på uisolerte gulv/veggflater som har markkontakt i rom som utsettes for mye vann (f.eks. ved en dusj). De delene som ikke utsettes for vannsprut har det bedre av å kunne "puste", så der hopper man over tetningssjiktet.

f0u, jeg foreslår at du ser i BKR:s regelverk. Det finnes å laste ned på www.bkr.se og er skrevet slik at selv en ikke-fagmann forstår det.

f0u skrev:
Så du mener at det burde være oki å sette fuktsperre mot den veggen ?. Men burde jeg sette puss eller sparkle opp ujevnheter først på den veggen med leca ? :)
Nei, jeg mener at jeg ikke vet, men jeg tror at det ikke skal være fuktsperre.

bygga_bo skrev:
f0u, jeg foreslår at du ser i BKR:s regelverk. Det finnes å laste ned på www.bkr.se og er skrevet sånn at selv en ikke-fagmann forstår det.
Men det der som jeg siterte er det eneste som står der om dette spørsmålet.

Farzan skrev:
Fast det där som jag citerade är det enda som står där om den här frågan.
Jeg sjekket i BKR 07:1 og 10:1 av ren nysgjerrighet.

I 07:1, avsnitt 2.1, står det:

Då golv- og veggflater, uten underliggende/utvendig varmeisolasjon, står i direkte
markkontakt og der inntrenging av
vann/fukt kan forekomme, tillater reglene
unntak fra ovennevnte krav, se fig 1. Tetningssjiktets
utbredelse kan her begrenses til
gulv- og veggflater med kraftig vannbelastning,
for eksempel dusjplass. På øvrige flater
med direkte markkontakt påføres normalt
ikke tetningssjikt.
Unntak foreskrives i byggetegningene.
Dette forutsetter at gulv- og veggmateriale
i sin helhet består av mineralsk
materiale som tåler fuktpåvirkning.​

I 10:1, avsnitt 2.2, står det:

Då golv- og veggflater, uten underliggende/
utvendig isolasjon, står i direkte markkontakt
og der inntrenging av vann/fukt kan forekomme,
tillater reglene unntak fra
ovennevnte krav, se fig 1. Denne problemstillingen
er vanlig ved renovering av eldre hus.
Tetningssjiktets utbredelse kan her begrenses til
gulv- og veggflater med kraftig vannbelastning,
for eksempel dusjplass. Øvrige flater med
direkte markkontakt kan unntas fra krav om
tetningssjikt.
Unntak foreskrives i byggetegningene
og forutsetter at gulv- og veggmateriale
i sin helhet består av mineralsk materiale
som tåler fuktpåvirkning.​

De sier altså i prinsippet det samme. Jeg kan ikke få det til noe annet enn at man bør sette tetningssjikt der man plasker med vann.

Det føltes jo ganske tydelig det der med fuktspærrer. :) Takk for hjelpen! Har dere noen gode råd angående de andre spørsmålene?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.