Renoverer liten hytte. I innertaket (mot loftet) er det en gammel 120x60mm (4,2 meter lang) bjelke som tidligere har vært utsatt for langvarig vannlekkasje. Den ser litt svak ut på midten, så jeg vil forsterke den med en lik bjelke som jeg tenkte å bolte fast inntil den gamle. Den nye vil hvile på samme veggsperre (kraftig tømmer) som den gamle.

Spørsmålet er nå hvor mange (12 mm tykke) bolter jeg trenger for at det skal bli en holdbar enhet.

Noen?

Burde vel en konstruktør svare på men, skal du forsterke med en like lang regel eller bare på midten? Hvor dårlig er den eksisterende, kanskje lurt å bytte ut i sin helhet?

Spiller det ingen rolle hvordan det ser ut eller gjennomføres? Da ville jeg slått på en 45x220 på hver side og enten spikret 5" som en gal eller dratt gjennomgående bolt (hovedsakelig mot kantene). Finnes det strebere midt på må du selvfølgelig avlaste disse også.

Bruk montasjelim og fest først med noen 5" spiker, bor og trekk i gjennomgående 12mm bolt med solide firkantbrickor. På grunn av limet trenger du ikke så mange bolter (4 stk).
/CC

Tenkte ha en som er like lang og hviler på samme vegg regel som den gamle.
Lim og bolt høres bra ut. Jeg satser på seks bolter (12 mm) og lim hitan och ditan.
Takk for synspunktene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.