4.339 lest ·
4 svar
4k lest
4 svar
Forsterkning av bærende tømmer med flatjern?
Hei!
Hvordan kan jeg eventuelt forsterke bærende tømmerbjelker i taket? Jeg har en låve bygget i 1900, og vil eliminere et par tømmerstolper midt i rommet. Stolpene støtter de bærende taktømmerne, som har en lask eller skjøt hver, midt i rommet, hvor hele bredden er 6 meter. (Det vil si at taktømmerne selvsagt også er 6 meter lange og ikke klarer å bære lofttaket uten de støttende tømmerne eller annen forsterkning.)
Vurderer om "plattjern" på en eller begge sider av de to taktømmerne langs hele sidene kunne være en løsning??? I så fall,
- hvordan vite hvor tykke plattjernene bør være? (Taktømmerne er 15 x 15 cm og, som sagt 6 meter lange.)
- og hvor finner man "plattjern" eller alternativ?
Håper på ideer!
Mvh
Kai
Hvordan kan jeg eventuelt forsterke bærende tømmerbjelker i taket? Jeg har en låve bygget i 1900, og vil eliminere et par tømmerstolper midt i rommet. Stolpene støtter de bærende taktømmerne, som har en lask eller skjøt hver, midt i rommet, hvor hele bredden er 6 meter. (Det vil si at taktømmerne selvsagt også er 6 meter lange og ikke klarer å bære lofttaket uten de støttende tømmerne eller annen forsterkning.)
Vurderer om "plattjern" på en eller begge sider av de to taktømmerne langs hele sidene kunne være en løsning??? I så fall,
- hvordan vite hvor tykke plattjernene bør være? (Taktømmerne er 15 x 15 cm og, som sagt 6 meter lange.)
- og hvor finner man "plattjern" eller alternativ?
Håper på ideer!
Mvh
Kai
Om du skal forsterke med jern skal det være på over- og undersiden. Det er der trykk- og strekkreftene finnes. En U-bjelke på hele lengden under og flatjern på oversiden sammenskrudd med gjennomgående skruer kan kanskje fungere.
Ja, de to stenderne er plassert midt under skjøtene i to av takbjelkene. Og joda, skråstrebere ville i det minste øke frilagt gulvareal, men det ville være herlig om man fikk hele gulvarealet fritt og kunne svinge rundt en fullengdeplanke
Tenkte å ha denne låvedelen som snekkerbod.)
Kai
Kai
Klikk her for å svare