U
Går det ikke sette kortlinger på 60cc og legge gulvsponet langs med bjelkene?

• Liker
Ådala
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Går det inte sette kortlinger på 60cc og legge gulvsponet langs med bjelkene?
Interessant! Det har jeg ikke tenkt på.

Eller sett en kortling i hver ende av faget (der trenger du uansett sette hvis du skal montere gulvspon i henhold til anvisning) og en ny gulvregel mellom disse, midt i faget. Eller med en kortling til i midten av faget hvis det er triksig med vannrørene.

• Liker
Ådala
  • Laddar…
Åsa Lund
Hvis du setter lekter langs med bjelkene for å få underlag for undergulv, og ikke trenger å stive opp bjelkelaget, kan du sette lekter hele strekningen unntatt akkurat ved vannrørene.

Hvorfor holde på og styre med oppregling, gulvspon og flytende gulv? Hvis du uansett vil ha et tregulv, så er det vel betydelig enklere å bare legge inn et ordentlig tregulv i passende dimensjon for å klare 95 cm cc? Tviler på at det blir dyrere.

Bare for å verifisere meg selv har jeg nå gjort en rask googling og beregning: Antatt romstørrelse ca 3,3 x 5,5 m, (bare for å få noe mål på løpende meter lekter som kan tenkes nødvendig). Regnet på 25 lm 45x120 lekter á 52 kr/m, (for hele rommet).

Byggmax lekter, gulvspon og flytende tregulv (parkett, klikk):
Billigste parketten (tre, ikke laminat): 200 kr/m2 => ca 400 kr/m2
Dyreste parketten (tre, ikke laminat): 900 kr/m2 => ca 1100 kr/m2

Massivt tregulv 34x120 (gran) kan man finne for 243 kr/m2
Massivt tregulv 45x145 (furu) kan man finne for 407 kr/m2

• Liker
Ådala og 3 andre
  • Laddar…
Åsa Lund
Om det er plass til så tykt undergulv for deretter å kunne legge 15 mm parkett oppå, er det kjempebra!

Oldboy Oldboy skrev:
Hvorfor holde på og krangle med opplegging, gulvspon og flytende gulv?
Om du likevel vil ha tregulv så er det vel betydelig enklere å bare legge inn et ordentlig tregulv i passende dimensjon for å klare 95 cm cc?
Tviler på at det blir dyrere.

Bare for å verifisere meg selv har jeg nå gjort en rask googling og beregning:
Antatt romstørrelse ca 3,3 x 5,5 m, (bare for å få noe mål på løpemeter lekter som kan tenkes å trenges).
Regnet på 25 lm 45x120 lekter á 52 kr/m, (for hele rommet).

Byggmax lekter, gulvspon og flytende tregulv (parkett, klikk):
Billigste parkett (tre, ikke laminat): 200 kr/m2 => ca 400 kr/m2
Dyreste parkett (tre, ikke laminat): 900 kr/m2 => ca 1100 kr/m2

Massivt tregulv 34x120 (gran) kan man finne for 243 kr/m2
Massivt tregulv 45x145 (furu) kan man finne for 407 kr/m2
Det har du nok helt rett i. Dessverre for sent nå... Hadde jeg gjort det igjen skulle jeg gjøre som du foreslår. Det var vanskeligere enn hva jeg hadde regnet med å felle inn lekter.

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Å Ådala skrev:
Hei! Jeg har revet opp et litt svaiende gulv med råspont og vil i stedet legge gulvspon og deretter et 14 mm tregulv over det. Cc-avstanden mellom bjelkene varierer fra 75 til 95 cm. Jeg trenger tips om hvordan jeg enklest kan legge til bjelker for å kunne legge gulvsponen. Det er et mellomgulv.

Huset er opprinnelig en torp fra forrige århundreskiftet, som ble renovert i 1968. Det var da de spikret på bjelker på originalbjelkene for å rette opp gulvet tror jeg.

[bilde]
[bilde]
Skuff ut all spon til å begynne med. Du vil bli overrasket over hvor mye vekt det er i pakket spon. Du vil sikkert finne en eller annen murstein og lignende. Kompletter med bjelker imellom og isoler for trinnlyd. Legg et 25 mm gran- eller furugulv oppå.

• Liker
foppa og 1 annen
  • Laddar…
Å Ådala skrev:
Sånn gjorde snekkerne vi hadde her for noen år siden, i et annet rom, før de la gulvspon. Det ble tilstrekkelig stabilt. [bilde] [bilde]
Jeg står foran et lignende prosjekt og deres løsning føles som den raskeste og beste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.