D
Mitt avløp (50mm) i baderomsveggen kommer ned i gulvbjelken (50x210). Jeg må skjære ut ca. 30 mm av gulvbjelken.

kan jeg feste en bjelke på utsiden som jeg skjærer 20 mm i?

Dermed ville jeg ha en "ny" bjelke på 95x210mm som jeg har et utsnitt i på 50mm.

Høres ut som du får stort sett samme holdfasthet i bjelken etter inngrepet. Er va-stammen nær opplaget for gulvregelen? Om ja, da er det helt ok!

D
Det er en krypkjeller under. Grunnen til mitt spørsmål er at jeg

1) er redd for centimeterne på badet.

2) Jeg kunne flyttet veggen så jeg får noen centimeter mindre bad, men det ville også medføre at de gamle elektriske ledningene (VP-rør) kommer ned fra taket utenfor veggen.

Tverrsnitt av en konstruksjon med en 50 x 210 mm bjelke og en 45 x 195 mm bjelke, avstand 50-60 cm, viser plassering for elektriske ledninger.

D
Det som kommer ned fra taket er 4-5 VP-rør. Flytter jeg veggen innover badet havner disse utenfor den nye veggen. Må måke opp ganske mye for å flytte bøyerne fra taket. Tenkte det var lettere å modifisere gulvregelen.
Diagram av VP-rør som kommer ned fra taket med posisjon over golvregel i et byggeprosjekt.

D Derbyboy skrev:
Det er en krypkjeller under. Grunnen til mitt spørsmål er at jeg

1) er redd for centimeterne på badet.

2) Jeg kunne flytte veggen så jeg får noen centimeter mindre bad, men det ville også medføre at de gamle ledningene (VP-rør) kommer ned fra taket utenfor veggen.

[bilde]
Er dette et bilde ovenfra? I så fall er det overhodet ikke noe problem å gjøre det på denne måten. Skrulim du 45x195 reglet så får du også bedre bæreevne enn før.

D
Ja, bilde i innlegg 3 er ovenfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.