Hei
Driver med å renovere hjemme, har nettopp revet ut alt fra kjelleren for å lage vaskerom og grovinngang.
Kjelleren er på ca 40m2 bredde 4.1m spennvidde.
Huset bygget -67.
Da jeg rev ned taket så jeg at bjelkelaget er av 2"x8" med en spennvidde på 4.1m :confused:
Så nå når jeg har revet ned alt vil jeg passe på å stagge opp på en eller annen god måte. Siden det er kjeller vil jeg unngå å legge bjelke eller limtre under eksisterende bjelkelag.
Har vurdert å slå på en 2"x8" på eksisterende bjelker og deretter "kottla" mellom alle. Hva tror dere om dette?

Jeg kan nevne at etter kjelleren skal jeg begynne med overetasjen og bytte alle gulv, tynne ut med 28x120 for vannbåren gulvvarme og deretter gulv oppå det.

Vanskelig spørsmål, men tror dere at dette er nok?

Takknemlig for litt veiledning :D

Rekker, det gjør det nok som det er. Men det er klart at det gir høyere komfort å slippe "skramlende" gulv. Erfaringmessig så pleier det å være virkelig vanskelig å kortle mellom gamle bjelker siden de ofte har tørket og vridd seg litt. Krysskolve fungerer bedre i så fall (søk om du ikke vet hva det er). Tror du at det går an å få god passform så går det så klart bra å kortle også. Størst forskjell tror jeg du får om du limskrur gulvspon på oversiden når du skal bytte gulvet. Gjetter at det er et spikret spontet tregulv nå? Nettopp å limskru gulvspon gir en skikkelig forbedring da du får en virkelig god trykkflens på oversiden, viktig er at du høvler til de eksisterende bjelkene så du får god anlegg mellom gulvspon og bjelker overalt.

Jo det gjør det sikkert men jeg vil helst ikke at det skal svikte, så siden jeg har nede så mye nå så tenkte jeg uansett prøve å fikse det til :DKrysskolva kanskje man skal kjøre på da? Hørte et sted at man kan sage av alle bjelker og deretter felle inn en H-bjelke som man så fester bjelkelaget i, men føles litt sånn å sage av bjelkelaget for deretter å feste det i en bjelke som jeg tror ikke blir bra. Men som sagt er det bare en egen følelse jeg har. Så var det jo det med å feste en ekstra regel på eksisterende bjelke? Gulvet er spikret i dag, men siden jeg skal glese med panel (for varmegulvet) som jeg skrur fast, så vil jeg nå ha et "hyffsat" stabilt gulv før jeg begynner der oppe :D Vanskelig dette :) Takk uansett for svaret! Kanskje må jeg få noen dit som regner på beste løsningen :/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.