25.936 lest ·
99 svar
26k lest
99 svar
Forslag om å innbruddsforsterke en eksisterende murt Lecavegg?
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Hei, vi selger et produkt som heter Teknopur, det er et 2-komponents fargeprodukt. Det kreves riktignok et spesielt utstyr for å male med produktet da det tørker på 30 sek. Det skal legges i et lag på 3 mm på begge sider av lecasteinen, deretter kan det kreves mye arbeid for å komme gjennom. Om man sjekker på youtube så finnes det eksempler å se på.
Murte på et sted som skulle tåle en bil i 40-50 km/t og finkalibret ild, dobbel teglvegg med koppene ut. Ingeniøren hadde kommet frem til at det skulle være nok. De øvrige veggene som skulle være innbruddssikre, ble stivet opp og deretter lagt på med osb-2mm plate-gips.
Angående å ha en mobil på stadig lading ... da ville jeg bekymret meg mer for brann enn for ran. Heller da en fulladet powerbank (jo, de lader ut etter hvert, men du kan jo ha en til oppe i huset og bytte plass på dem en gang i kvartalet eller så). Som flere andre er inne på tror jeg ellers mer på en kablet tilkobling til sirene oppe på taket.
Allvitende
· Stockholm
· 3 061 innlegg
Man bør tenke på brannrisikoen. Så doble gips. Stemple opp taket.
Enig. Synlig utstyr signaliserer mer at dette huset har noe å beskytte.S S_B_O skrev:Vil ikke skremme deg. Men hvis dere har all den synlige verneutrustningen i form av porter etc så kan man kanskje tenke seg at den som prøver å bryte seg inn bruker en forstyrrelsessender. Da risikerer mobilen å bli et svakt ledd i sikkerhetstankegangen siden den ikke vil ha kontakt med mobilnettet.
Vil nok snarere si at det vil tiltrekke seg nysgjerrige tyver og lokale talenter...
Diskresjon er alfa og omega.
Som sagt mange ganger ovenfor. Hva er din trusselvurdering?
Hvordan kan en mulig gjerningsmann lese av hva som finnes bak din veggbekledning?
Hvordan vet man at det er 15 cm leca og ikke pansret metallkonstruksjon?
Har man med seg en ekstra kraftig slegge i tilfelle...?
Dagens innbruddstyver trigges av info som finnes "out there" og er allment kjent...
Sosiale medier...
Og i så fall, hva har du avslørt?
Etc... og så holder det på...!
En armlengdes avstand til trøbbel er mitt råd...
Hvordan kan en mulig gjerningsmann lese av hva som finnes bak din veggbekledning?
Hvordan vet man at det er 15 cm leca og ikke pansret metallkonstruksjon?
Har man med seg en ekstra kraftig slegge i tilfelle...?
Dagens innbruddstyver trigges av info som finnes "out there" og er allment kjent...
Sosiale medier...
Og i så fall, hva har du avslørt?
Etc... og så holder det på...!
En armlengdes avstand til trøbbel er mitt råd...
123mrVoodoo skrev:
123mrVoodoo skrev:
Nå var det en stund siden jeg tegnet en vegg for sikkerhetsklasser, men i de veggtypene hadde vi alltid stålplaten på beskyttelsessiden. Tror det har å gjøre med at om noen prøver å ta seg inn lydløst (for eksempel der man deler vegg med annen leietaker) så skal man ikke ha tid til å demontere platen stille og deretter raskt forsere resten av veggen.
Men om vi sier at raneren har med seg en vinkelsliper og slegge så forestiller jeg meg at det burde gå raskere å ta seg inn i et rom med platen på utsiden. Da kapper man bare "raskt" opp et passende stort hull i platen, så slår man ned leca-blokkene.
Med platen på innsiden må man først slå opp et passende stort hull (med plate som holder imot fra innsiden) og banke det tilstrekkelig rent for å komme til med vinkelsliperen.
Om platen er "limt" mot leca-blokkene så den ikke kan løftes bort fra utsiden så er det nok en annen sak. Men jeg er ingen ekspert.
RED: Gyproc skriver i sin prosjekteringshåndbok at "Veggsiden med forsterket beskyttelse skal være innerst mot lokalet (langt fra angriperen)." Men det angår nok mer som sagt vegger "ute i samfunnet" og ikke for saferooms i noens bolig.
Men om vi sier at raneren har med seg en vinkelsliper og slegge så forestiller jeg meg at det burde gå raskere å ta seg inn i et rom med platen på utsiden. Da kapper man bare "raskt" opp et passende stort hull i platen, så slår man ned leca-blokkene.
Med platen på innsiden må man først slå opp et passende stort hull (med plate som holder imot fra innsiden) og banke det tilstrekkelig rent for å komme til med vinkelsliperen.
Om platen er "limt" mot leca-blokkene så den ikke kan løftes bort fra utsiden så er det nok en annen sak. Men jeg er ingen ekspert.
RED: Gyproc skriver i sin prosjekteringshåndbok at "Veggsiden med forsterket beskyttelse skal være innerst mot lokalet (langt fra angriperen)." Men det angår nok mer som sagt vegger "ute i samfunnet" og ikke for saferooms i noens bolig.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 innlegg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4.370 innlegg
Jeg tror som noen skrev før, at man burde sikre huset med innbruddsforsinkende tiltak. Altså tenk at gjerningspersonen skal komme seg forbi ulike former for forebyggende tiltak før han kommer inn. Første hindret er gjerder, porter, den ytre perimeteren, relativt lett å forsere med personbil, klatre over osv. Men se området mellom huset og gjerdet som "vollgraven". Der har man kameraer (hjelper riktignok lite da de fleste banditter har mask, selv når Corona er ute av bildet), men kameraene skal dekke alle områder så man ikke kan krysse vollgraven uten å få en notis på telefonen, så de er vel mer bevegelsesdetektorer. Selv har jeg ingen trussel men hatt uroligheter i hagen noen ganger og jeg har kameraer som starter opptak samtidig som jeg har LED-lyskastere på huset som tennes når noen går inn i hagen. Kjører disse med timer så de ikke skal lyse opp hele nabolaget før kl.21.
Når uroligheten befinner seg i vollgraven, så vet man det da notisen på telefonen ikke kommer tilfeldig. Da vet man også hvor lang tid man har på seg før uroligheten er inne i huset. Huset skal naturligvis være sikret med sikkerhetsdør, vinduer med uknuselig glass osv. Men i dette stadiet trykker man på panikkalarmen. Jeg har blått blinklys med sirene som sitter høyest opp på fasaden så man må ha stige for å ta den ned. Sabotasjesikret selvfølgelig, så den utløser alarmen hvis den tas ned. Fjernkontroll til alarmen sitter på nøkkelknippet som jeg har i lommen, med mindre jeg ligger og sover. Samtidig ringer man politiet. I de aller fleste tilfellene gjør blått blinklys sammen med sirene at uroligheten forlater eiendommen.
Samtidig som man ringer politiet tar man seg til saferommet. Skulle uroligheten ha støysendere og slikt, som garantert ikke er tilfelle for den lokale kriminaliteten, så vil nok det blå blinklyset og sirenen få naboen til å ringe 112.
Skal man ta dette et steg lenger skaffer man seg lisens, en Glock eller lignende som man oppbevarer i saferommet i et låst skap i henhold til formelle krav. Røykgeneratorer er dessuten en ypperlig idé, aktiveres med fordel innenfra saferommet. Dessverre kan det føre til at uroligheten ikke finner veien ut. Men selvfølgelig, man kan sette seg i sikkerhet og vente til uroligheten har kommet inn før man aktiverer dem slik at uroligheten må rygge ut igjen.
Videre kan man spøke om dette og synes det er fjollete osv. Men ikke alle bor i et torp ute på landet med en gammel-TV fra 1995 som dyreste eiendel. I dag når man kan sjekke nesten alt om en persons økonomi, bileierskap osv. med noen få klikk på nettet, er man ganske sårbar hvis man skiller seg ut fra mengden. Det er ikke helt uvanlig at formuende mennesker i dag kjøper en leilighet som de er registrert på, men bor et annet sted. Jeg vet at administrerende direktør for et av Sveriges største eksportfirmaer er registrert på sin leilighet på 60m2 i sentrale Gøteborg, men han bor ikke der. En av Sveriges rikeste registrerte seg på sitt kontor på grunn av trusselbildet, men dette fikk venstremedia rede på så han ble anmeldt for folkeregisterbrudd. Nå har han hemmelig adresse i stedet.
Når uroligheten befinner seg i vollgraven, så vet man det da notisen på telefonen ikke kommer tilfeldig. Da vet man også hvor lang tid man har på seg før uroligheten er inne i huset. Huset skal naturligvis være sikret med sikkerhetsdør, vinduer med uknuselig glass osv. Men i dette stadiet trykker man på panikkalarmen. Jeg har blått blinklys med sirene som sitter høyest opp på fasaden så man må ha stige for å ta den ned. Sabotasjesikret selvfølgelig, så den utløser alarmen hvis den tas ned. Fjernkontroll til alarmen sitter på nøkkelknippet som jeg har i lommen, med mindre jeg ligger og sover. Samtidig ringer man politiet. I de aller fleste tilfellene gjør blått blinklys sammen med sirene at uroligheten forlater eiendommen.
Samtidig som man ringer politiet tar man seg til saferommet. Skulle uroligheten ha støysendere og slikt, som garantert ikke er tilfelle for den lokale kriminaliteten, så vil nok det blå blinklyset og sirenen få naboen til å ringe 112.
Skal man ta dette et steg lenger skaffer man seg lisens, en Glock eller lignende som man oppbevarer i saferommet i et låst skap i henhold til formelle krav. Røykgeneratorer er dessuten en ypperlig idé, aktiveres med fordel innenfra saferommet. Dessverre kan det føre til at uroligheten ikke finner veien ut. Men selvfølgelig, man kan sette seg i sikkerhet og vente til uroligheten har kommet inn før man aktiverer dem slik at uroligheten må rygge ut igjen.
Videre kan man spøke om dette og synes det er fjollete osv. Men ikke alle bor i et torp ute på landet med en gammel-TV fra 1995 som dyreste eiendel. I dag når man kan sjekke nesten alt om en persons økonomi, bileierskap osv. med noen få klikk på nettet, er man ganske sårbar hvis man skiller seg ut fra mengden. Det er ikke helt uvanlig at formuende mennesker i dag kjøper en leilighet som de er registrert på, men bor et annet sted. Jeg vet at administrerende direktør for et av Sveriges største eksportfirmaer er registrert på sin leilighet på 60m2 i sentrale Gøteborg, men han bor ikke der. En av Sveriges rikeste registrerte seg på sitt kontor på grunn av trusselbildet, men dette fikk venstremedia rede på så han ble anmeldt for folkeregisterbrudd. Nå har han hemmelig adresse i stedet.
På den andre siden er det enkelt å sage seg gjennom tom. med en håndsag, forutsatt at man ikke treffer en armeringsjern...A Alexn72 skrev:
Ikke mitt problem at mer enn 50% av Sveriges befolkning stemmer på de samme partiene som har skapt "disse problemene" om og om igjen. Man får det man ber om... og er man blind så får man ta konsekvensene. De som ser hvor det bærer hen, kommer seg til høy grunn mens andre blir liggende ved strandkanten.R bossebyggarn skrev: